fredag 2 april 2021

2017 SP68 Rosso från Arianna Occhipinti

Jag skrev för fjorton dagar sedan om årgång 2016 av det här vinet. Jag har ju alltid höga förväntningar när jag dricker viner från Arianna Ochhipinti, men då blev jag lite besviken. Flaskvariation? Årgången? Passerat toppen? Du kan läsa mina tankar här.
Det var min sista flaska. Jag har ett par flaskor av senare årgångar, så bara att dra korken ur en från 2017 och se om det kan hjälpa till att svara på dessa svåra frågor.

SP68 är gjort på druvmixen 70% Frappato och 30% Nero d´Avola, som främst kommer från vinfälten i Bombolieri, där vinstockarna har en blandad ålder. Druvklasarna avstjälkas och får spontanjäsa samt ligga med skalen i cirka 15 dagar. Vinet får jäsa på cementtankar, där det får ligga kvar och mogna i 6 månader. Buteljering görs utan vare sig klarning eller filtrering. En ytterst liten tillsats av S02 görs.

Doftmässigt känner vi igen SP68 med de inledande tonerna av läder och höstlöv. Den trevliga och tydliga frukten som mestadels går i en mörk tonart, men som också har ett litet ljusrödare inslag. De finstämda tonerna av krossade flintastenar, grusvägen, örterna och touchen av viol är också attribut vi tar till oss.

Det var smakmässigt som 2016 gjorde mig besviken, så med stor nyfikenhet tar jag en liten klunk och konstaterar att det här är något annat. Det är så här jag både minns och vill ha min SP68 Rosso.

Slankheten och den behagliga stramheten är på plats. Likaså friskheten och det var nog den jag saknade i 2016 för 14 dagar sedan. Just friskheten i frukten med syrligheten hos bären är något jag uppskattar hos SP68 Rosso. Här finns tranbär, körsbär, skogshallon, blåbär, granatäppeljuice och blåa plommon (inte riktigt mogna). Härliga örter och finstämda mineraler (sten, vulkan) ökar på komplexiteten. Det finns ett angenämt tanninbett. Eftersmaken är något längre än medel och där får den fina frukten sällskap med en liten rökighet, unset violer och  en viss mineralsälta.

Det här är ett riktigt gott vardagsvin. 

Betyg 4
Min flaska är köpt i Köpenhamn hos Cibi e Vini för 160 DKK. På SB finns årgång 2019 för 199 kr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar