torsdag 2 februari 2023

Amarone årgång 2006: Masi Costasera vs Le Ragose

Jag gjorde under det första halvåret 2018 en genomgång av årgång 2009. Det blev 19 olika Amarone, som jag provade. Jag skrev en artikel om detta på Club amarones hemsida
Två år senare gjorde jag en än mer omfattande genomgång av årgång 2011. Jag provade 27 olika Amarone. Den intresserade hittar min sammanfattning här

Hösten 2021 var min tanke att göra något liknande för årgång 2006. En femstjärnig årgång. Det är en årgång som kräver åtskilliga år på ryggen i källaren för att kunna visa upp hela sin potential. 15 år efter skörd gjorde jag bedömningen att nu var det dags för årgång 2006 att visa vad den går för.
Jag hann under hösten 2021 med två inlägg:
Under våren 2022 provade jag

Av någon outgrundlig anledning så kom jag av mig här, men nu (2023) är det dags att låta det här projektet bli slutfört. Under januari har det blivit två 2006:or som testats.

2006 Costasera, Masi. 
Detta är Masis flaggskepp och den har också kommit att bli ett slags benchmark i Amaronevärlden.
Masi gör totalt fem olika amarone: Costasera, Costasera Riserva, Vaio, Campolongo di Torbe och Mazzano. Alla fantastiska amarone. Det finns också en speciell flygplats-Costasera med tillägget Nectar.
Samtliga Masis amaroneviner vinner mycket på att lagras ett flertal år innan de blir som bäst, som unga krävs det runt tre-fyra timmars luftning på karaff 
Costasera betyder "sluttning i kvällsol". Druvorna till det här vinet kommer från vingårdar i Cariano, som har ett sydvästligt läge, så att druvorna hinner se solen gå ner.
Vinet är gjort på druvorna Corvina (70%), Rondinella (25%) och Molinara (5%). Druvorna har fått ligga och torka i ca 100 dagar. Jäsningen äger rum i 45 dagar på stora fat av Slavonsk ek. Vinet får sedan ligga till sig i nästan tre år innan det buteljeras.

En underbar amarone med vissa mognadstoner, men ändå med en härlig friskhet. Det är också en amarone i en lite stramare stil.
I doften är det mörka bär som rätt omgående kommer att dominera, men de kompletteras med lite örter och kryddor. Vi kan även notera aningens torkad frukt och kakao, men det är de mörka bären som har både djup och komplexitet och som får oss att le efter varje liten inandning.

I gommen är det de söta, mörka körsbären, de solmogna björnbären, hallonen och blåa plommonen, som spelar huvudrollen, men utan de finstämda birollerna från örter, kryddor, torkad frukt och kakao hade det inte blivit det läckra vin det nu är. Friskheten finns där liksom de väluppfostrade tanninerna, som krafsar runt i munhålan och ger ett behagfullt motstånd. Eftersmaken är amaronelång med mera söta, mörka körsbär, men den torkade frukten(fikon, dadlar, unset russin tar för sig lite mer här). Avslutet med en liten bitterhet från mörk choklad och körsbärskärnor är bara så god.
Den som har tålamod och karaktär att vänta belönas rikligt för detta.
Betyg 4+
Den här flaskan inköptes på SB runt 2010 för 269 kr. Fram till 2016/2017 låg priset under 300 kr. Jag utnämnde det ofta till den bästa amaronen under 300 kr. Idag ligger priset på 341 kr och det för årgång 2017.



2006 Amarone Le Ragose
Le Ragose ligger i den östra delen av området Valpolicella Classico. Här köpte makarna Galli vingården Le Sassine år 1969. Vi är i den södra delen av kommunen Negrar. Le Ragose ligger på några kullar 250-400 m över havet. De ursprungliga 2,4 ha har nu blivit 19 ha med en årlig produktion om 150 000 flaskor. Sammanlagt finns det runt tolv viner i deras portfölj, däribland fyra amarone och två ripasso.
Idag är det sönerna Paolo och Marco som bär ansvaret för vingården.
 Le Ragoses Amarone har druvmixen Corvina (50%), Corvinone (20%), Rondinella (20%) och resterande 10 procent en blandning av lokala druvor. Druvorna skördas i senare hälften av september och får sedan ligga och torka till månadsskiftet januari/februari. Jäsningsprocessen äger rum under 20-30 dagar på ståltankar. Vinet får sedan ligga till sig mellan fyra och fem år på stora fat av Slavonsk ek

Jag har tidigare skrivit om Le Ragoses "husamarone"  från  årgångarna : 2002200320042005, 200620072009  och 2011. Det är bara att klicka på respektive årtal för att få mina tankar om just den årgången.

Jag är väldigt förtjust i den typen av Amarone som Le Ragose representerar dvs en lite stramare och slankare stil. Även 17 år gammal och med mognadstoner är friskheten och den lilla stramheten på plats.

Mörka körsbär, mogna björnbär, blåa plommon, skogsbär och tonen av svartavinbär går igen i såväl doft som smak. Några små nypor av örter och kryddor gör sig påminda. De behagfulla tanninerna krafsar alltjämt runt i munhålan och bjuder ett försiktigt motstånd. Eftersmaken är hur läcker som helst med söta, mörka körsbär, lite torkad frukt, bitterheten från några droppar espresso, riktigt mörk choklad och körsbärskärnor. 
Den här amaronen är helt på topp och så mycket mer utveckling är nog inte att vänta. Å andra sidan talar det mesta för att den kommer hålla sig på den här nivån i åtskilliga år till.
Betyg 4++
På SB finns årgång 2009 tillgänglig för 669 kr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar