lördag 21 december 2019

2015 Amarone Classico Costasera från Masi

I början på november skrev jag ett inlägg där jag jämförde den vanliga Costasera med Costasera Riserva. Båda från året 2013. Du som vill kan läsa mina tankar på den här länken. Strax efter mitt inlägg släppte Masi årgång 2015 i Sverige av sin "vanliga" Costasera. Dom gjorde ingen från 201.
För mig är Costasera något av ett benchmark. Det är därför extra intressant att testa varje ny årgång.

Jag har som riktmärke att en amarone behöver ha åtminstone en ålder av årtalet på flaskan + 5 för att komma till sin rätt. Jag försöker kompensera den unga åldern med rejäl luftning dvs bortåt tre/fyra timmar på karaff innan jag avnjuter vinet.

Masi gör ju totalt fem olika amarone: Costasera, Costasera Riserva, Vaio, Campolongo di Torbe och Mazzano. Alla fantastiska amarone. Det finns en speciell flygplats Costasera också med tillägget Nectar.
Jag hade förmånen att i mars 2014 vara med på en provning i Stockholm ledd av självaste Sandro Boscaini, där vi testade ett par olika årgångar av alla deras fem olika amarone. Du kan läsa om denna provningen på den här länken.

Costasera betyder "sluttning i kvällsol". Druvorna till det här vinet kommer från vingårdar i Cariano, som har ett sydvästligt läge, så att druvorna hinner se solen gå ner.
Vinet är gjort på druvorna Corvina (70%), Rondinella (25%) och Molinara (5%). Druvorna har fått ligga och torka i ca 100 dagar. Jäsningen äger rum i 45 dagar på stora fat av Slovonsk ek. Vinet får sedan ligga till sig i nästan tre år innan det buteljeras.


Det kan omgående konstateras att det här är en mycket ung amarone. Ja egentligen lite väl ung. Vi dricker vinet under två daga och det är betydligt bättre den andra kvällen än den första.  Det känns redan den första kvällen att det finns många dofter och smaker som inte riktigt kan lyfta och ta sig fram, även om dom delvis gör så den andra kvällen är känslan att det här med tiden kan bli riktigt, riktigt bra. Det blir därför intrycken från den andra kvällen som jag beskriver nedan.
 I den något tillbaka hållna doften noterar vi mörka bär, en del vanilj, lite örter, aningens anis och torkad frukt (fikon, dadlar).
I munnen är det mörka körsbär, lite skogsbär, en touch av svarta vinbär, lite örter, en hyfsad dos vanilj och kakao. Här finns en bra syra och en del tanniner. De senare bjuder ett fint motstånd utan att bli alltför närgångna. Eftersmaken är medellång med mera mörka bär, lite fikon och dadlar, mera örter, aningens lakrits, mörk choklad och några droppar espresso.
En helt OK amarone i nuläget, men som jag skrev högre upp i texten, så tror jag på en mycket bra utveckling och redan om två/tre år tror jag den bjuder på en fin vinupplevelse.
Betyg 4
På "Bolaget" kostar den 299 kr och finns i en massa butiker runt om i vårt avlånga land.
Jag köper några av årgång 2015 och stoppar i källaren och någon gång 2022 börjar jag njuta av dom. Är det så att några 2013 dröjt sig kvar i butiken är mitt råd att köpa på sig några stycken. Häll upp ett glas och låt det stå i två timmar och du får en mäktig vinupplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar