onsdag 22 april 2015

Söndagsbesök i Feskekörkan, då är det Vinfestival.

I söndags var det dags för "Vinfestival". Lämpligt nog hade man valt Feskekörkan som lokal, där tretton små importörer visade upp delar av sina portföljer.
Jag kommer i två blogginlägg redovisa mina intryck. Blogginlägg två kommer att helt ägnas åt viner från Grekland. Naturligtvis väcktes min nyfikenhet om grekiska viner av dessa båda bloggare Billigt Vin och Wine Virtuosity. Det var inte första och med all säkerhet inte sista som Ingvar och Niklas förde mina vintankar till viner utanför "the mainstream".
Rätt så hyggligt med folk klev in i "Körkan" från ett aprilsoligt Göteborg. Kanske var det den här vårens soligaste och varmaste dag, men vinentusiasterna hittade hit.

En mycket positiv och glad vinmakare från USA.
Joe Dobbes visade upp två vita och fyra röda viner.
2002 drog han igång sin verksamhet i norvästra Oregon någon mil söder om Portland.
Av dom två vita så gillade jag verkligen hans Viognier 2014. Krispig syra, citrus, blommig och en förförande liten kryddighet.

Fyra läckra viner på druvan Pinot Noir.
Den lite enklare "Joe"  till den vingårdsbetecknade Quailhurst Vineyard.
Här går vi från 171 kr till 497 kr. Från en bra vardags PN till en ytterst elegant PN, för den fina middagen.

Dr von Basserman-Jordans röda vin Deux Nez hyllade jag här. Nu gavs möjligheten att även smaka två av dom vita vinerna på druvan Riesling. Den lite enklare för 179 kr tar jag gärna till räkfrossan. Auf der Mauer är 100-lappen dyrare, men så får du också ett betydligt mer komplext vin med en redan nu elegant fruktighet och en tilltalande mineralitet. Det finns en liten sötma i svansen.

En ekologisk odlare från La Morra.
En väldigt ung Barolo. Jösses vad tanninerna hugger. Den kan nog bli bra men behöver ett par år i källaren.
Barberan känns väldigt tillgänglig idag och bjuder på fin mörk frukt, lite lätta kryddor, trevliga blommiga toner och varsamma fat.
Pris 210 kr. Väl värd att titta lite närmare på.





Ännu en Barbera. Hoff Vinhandel importerar. Den här gillade jag verkligen, dessvärre är det endast privatimport som gäller.
Druvorna kommer från en 2,5 ha stor vingård i La Morra.
Mjuka nätta tanniner, bra syra, fin mörk frukt, lite mineraler, finmalda örter och aningens kakao och lakrits i avslutet.
Kanske dagens bästa Barbera. Den här vill jag testa lite mer ingående.

En riktigt hygglig Shiraz från Australien. Deras prestigevin Albert smakade jag ett glas av förra året. Det tog mig mer eller mindre med storm. Jag skrev om det här.
The Riebke 2012 når inte dom höjderna, men så är den också mer än 200 kr billigare. Med detta sagt så tycker jag dagens vin verkar mycket intressant. Här finns en stor portion av mörk frukt med bra tryck i. Lägg därtill lite örter, rökta charkuterier, lakrits, kakao och ett avslut med lite viol. Allt serverat i lagoma portioner och med stor elegans. Vinet finns i beställningssortimentet för 231 kr. Den här tänker jag köpa hem för en noggrannare analys.

En spännande tysk Pinot Noir, Bra frukt och lättsamma kryddor. Ung, frisk och väldigt fräsch.
Inte alls oäven.

Ett trevligt mousserande vin från Franciacorta. Precis som med champagne har det jäst en andra gång på flaskan. Det är gjort på druvorna Chardonnay 80% och lika delar Pinot Nero och Pinot Bianco.
Det doftat av citrus, aningens äpple samt lite nybakat bröd.
Smaken är frisk och torr. Här finns en pigg fruktsyra, där citrusen och äpplena från doften går igen. Avslutet har en ton av steniga mineraler.
Priset är 281 kr i beställningssortimentet, vilket måste anses som bra.

Vinova är det som importerar och i deras sortiment ingår också Prosecco från systrarna Sorelle Bronca. Lite enklare, men friska, lättsamma och lättdruckna. Priset dryga 200 kr känns lite mycket.
Ingvar på Billigt Vin har skrivit om sitt besök hos dem.

Ser Bele var det av de stilla vinerna från Sorelle Bronca som tilltalade mig mest. Det är gjort på druvorna Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon och Merlot. Runt två år på barriquer av fransk ek. Här är det årgång 2010 vi får prova. Det finns en imponerande mörk frukt, främst svarta vinbär, en rejäl dos svartpeppar och en tydlig ton av fat.

Det här vinet gjorde ett viss intryck på mig. Det är till 100% gjort på druvan Bobal. Druvorna kommer från 90-åriga stockar från en och samma vingård. 18 månader på nya franska ekfat. Visst känns eken, men den blir inte störande i mitt tycke.
Här finns en fin bärkompott (körsbär, björnbär, sv vinbär), ett tydligt inslag av örter, en liten blommighet. Allt med en frisk framtoning. Mjuka tanniner.
För närvarande finns vinet inte tillgängligt på "Bolaget", men enligt importören kommer det att ingå i Göteborgs Vinhus sortiment längre fram i vår.
Jag gillade detta och skriver upp det på inköpslistan.

Ett  rött naturvin gjort på 80% Bobal och 20% Tempranillo.
Det fanns en frukt och örtblandning parad med friskhet som väckte min nyfikenhet.











Det var åtskilligt mer som provades den här söndagseftermiddagen. Allt fick inte plats i det här inlägget, vilket inte behöver betyda att dom vinerna var sämre på något sätt.
Det grekiska inslaget kommer i en särskild post lite senare i veckan.
Tanken är att en ny Vinfestival ska gå av stapeln i höst. Göteborgs Vinhus dvs samarbetet mellan små importörer växer hela tiden. I höstas när dom drog igång var det fyra importörer som samverkade. Nu är dom sexton och fler är på gång in.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar