tisdag 12 april 2016

2004 Mithas en amarone från Corte Sant Alda. Ett makalöst vin!

Jag skrev för några veckor sedan om mitt amaroneprojekt "Henriks 52 Favoriter". Det har nu blivit dags att presentera nr 47. Det ska sägas att de som saknas för att komma upp till dessa 52 amaroneviner inte finns i vare sig det fasta sortimentet eller i beställningssortimentet. Kvällens vin liksom nr 48 (Zenato Riserva) är beställda som privatimport från Danmark och Tyskland. Jag har varit i kontakt med importörer Savino AB som tar in Nicolis viner och fått beskedet att Ambrosan finns för ca 600 kr som privatimport. Det återstår sedan att jaga ifatt:
Ca´La Bionda Vigneti di Ravazzol
Le Salette-Pergole Vece
Tommaso Bussola-TB Vigneto Alto
 Det blir kanske som privatimport eller så hittar jag dom vid något av de två besök i Valpolicella som är inplanerade under 2016.

Corte Sant Aldas vingårdar ligger nordöst om Verona i den lilla byn Mezzane di Sotto.
Dom ägs av Marinella Camenari, som också är vinmakare. Hon uttrycker sin filosofi som "Det är min skyldighet att söka själen i denna plats och min målsättning är att vi aldrig ska utsätta rankorna för spänningar. Vi ska vara ett stöd för dem och när de behöver assistans finns vi där med naturliga hjälpmedel."
Vingården etablerades 1970 och det har pågått ett ständigt förändringsarbeteDom tillämpar idag biodynamiska odlingsmetoder och Marinella är övertygad om stjärnbildernas betydelse för slutresultatet. Hon anger att det här är ett naturvin.
Idag förfogar man över drygt 16 ha och har en årsproduktion på 82 000 flaskor.
Det görs en Soave, en basvalpolicella samt två superiore och en recioto förutom de två amaronevarianterna. 
Mithas görs det endast 1 000 flaskor av och endast exceptionellt bra år som 1995, 1997, 2000, 2004 och 2006
 Källa www.vinovativa.se 
Prestigeamaronen Mithas har jag aldrig druckit tidigare. Deras "vanliga" amarone har jag druckit och skrivit om. Du kan läsa vad jag tyckte om årgång 1998 och vad jag tyckte om årgång 2004 genom att klicka på länkarna.
I den här amaronen ingår det lika delar Corvina och Corvinone.  Druvorna kommer från vingården med samma namn som vinet. Vinrankorna planterades 1990 på den här högt belägna ( 350 m.ö.h) vingården. Druvorna får ligga på tork i dryga tre månader. De torkade druvorna jäser med naturliga jäststammar i öppna träkar under ca 5 veckor. Vinet lagras minst 36 månader i franska barriquer varav ca 30% är nya. Ingen klarning, ingen filtrering.
Vi låter vinet få två timmar i glasen innan vi samlas framför TV:n för att avnjuta en CL-match.
Vi möts av en stor och praktfull doft. Massor av mörka körsbär, en hel del torkad frukt, några ordentliga nypor örter, kakao och mörka skogsbär. Visst är doften stor och visst finns här en hel del kraft, men inte den där överdådiga kraften som just en del amarone i dom östra delarna av Valpolicella så ofta visar upp. Mithas har mer elegans.

I munnen har det en torrare kanske lite stramare framtoning än många andra amarone. Det här är en stil som jag går igång på. Mithas har precis alla dom attributen som jag uppskattar som allra mest hos en riktigt bra amarone: friskheten med en trevlig syra, små nätta tanniner som bjuder ett försiktigt motstånd och så den där magiska frukten.
Frukten ja: mörka körsbär, lite björnbär, skogshallon, blåa plommon som kombineras med en dos torkad frukt, finmalda örter, lite kryddor och mörk choklad. Eftersmaken är så där ljuvlig och lång och dröjer sig kvar i gommen länge, länge....
Allt detta förpackat på ett ytterst elegant vis. Ni märker själva hur superlativen staplas. Det här är bara så förbålt gott.
Mithas är en höjdaramarone. Den tar sig in på min Topp-5-lista.

Betyg 5

Det var min vän Jörgen som tipsade om att Suenson i Köpenhamn sålde ut Mithas för 650 DKK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar