onsdag 10 april 2019

2012 Le Origini Amarone Riserva från Bolla

Bolla är en av de äldsta och därmed klassiska producenterna i Valpolicella. Historien tog sin början då Abele Bolla startade företaget 1883 i Soave. På 1930-talet utvidgades verksamheterna till Valpolicella och på 1950-talet startades exporten till USA. Dom var bland dom första att ge sig in på den amerikanska marknaden och den blev snabbt en viktig del för deras verksamhet. 1971 köpte den amerikanske distributören 40% av Bolla för att år 2000 köpa resten av företaget. 2006 köpte Gruppo Italiano Vinis cantinan i Pedemonte och 2006 köpte dom resten av Bolla. Därmed är ordningen återställd och Bolla är italienskt.
Bolla spelar en central roll i Amaronens historia, då Alberto Bolla 1953 fyllde 80 år firades detta med att på en stor fest servera Recioto Amarone Riserva del Nonno från året 1950. Bolla har har velat göra gällande att detta skulle vara den första riktiga amaronen, vilket bl a Cantina Negrar motsatt sig. Det får vara hur det vill med detta, men det är ställt utom allt tvivel att Bolla i kraft av sin marknadsposition var en av de första och viktigaste aktörerna för att ett vin med beteckningen Amarone skulle nå en bredare publik.
Källa: Amarone och vinerna från Valpolicella, Thomas Ilkjaer.

Min egna erfarenhet av Bollas amarone är begränsad. Visst har det blivit ett par flaskor under årens gång, men Bolla har aldrig imponerat på mig. Jag har så här långt endast druckit deras enklaste Amarone. Utöver den gör dom Le Origini, som kommer från bättre vingårdslägen och det har gjorts ett bättre urval druvor än i instegsamaronen och så finns sedan 2001 en Amarone Classico di Torbe.

Det blir första gången jag dricker den här varianten av Bollas Amarone.: Le Origini Dalla Cantina del Nonno
Den är gjord på Corvina och Corvinone till 75 % och Rondinella ingår med 25%. Druvorna kommer från vingårdar i Maranodalen, som vuxit på vinstockar som är mer än 50 år gamla. Druvorna torkas i drygt 100 dagar innan de pressas. Jäsningen vara runt 25 dagar och sedan får vinet ligga på skalen ytterligare fem dagar. Det får sedan mogna i 12 månader på 750 liter stora ekfat. Det pumpas sedan över till lite större ekfat där det får mogna i 36 månader och slutligen runt nio månader på flaska innan det är moget för marknaden.
.

En ganska stor och typisk amaronedoft kan vi tämligen omgående konstatera, där den mörka frukten står i centrum tillsammans med läder, lite piptobak, en del örter och kryddor samt torkad frukt.
I munnen är det bra tryck i den mörka och generösa frukten. Här finns mogna, mörka körsbär, blåa plommon, björnbär och blåbär. Inslaget av örter och kryddor är påtagligt. Det finns en bra friskhet hos vinet. Tanninerna finns där och bjuder ett försiktigt motstånd. Eftersmaken är amaronelång med mera mörka bär, torkad frukt, mörk choklad, kryddor och lite espressokaffe.
Jag tror inte den kommer att utvecklas så mycket på lagring, men å andra sidan tror jag den kommer att hålla den har stabila och höga nivån i åtskilliga år.
Jag sammanfattar det hela som en god och trevlig amarone med bra tryck i frukten. Visst finns det lite fruktsötma, men syran och tanninerna ger den en torr dimension. Jag dricker den mer än gärna igen.
Betyg 4

Jag beställde min flaska på SB och betalade 389 kr. Den levererades i den trälådan som ses på bilderna. Jag kan ju tycka att det är lite onödigt med just denna typ av förpackning, som gör att den tar massa plats i källaren och inte går att få in i vinstället. Visst kan det vara en förpackning som är trevlig att ha när en ger bort den som present, även om jag hellre tagit ett lägre pris på flaskan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar