lördag 21 april 2018

Nya årgångar från Suavia: 2016 MonteCarbonare och 2015 Le Rive.

Vi har den senaste månaden druckit den senaste årgången av två av systrarna Suavias viner. Lika enastående bra som tidigare årgångar är vårt sammanfattande omdöme.
Familjen Tessari har bott och verkat i Soave sedan 1800-talet. Det var 1982 som föräldrarna drog igång en egen produktion av vin. Nu är det barnen, de tre systrarna, Meri, Valentina och Alessandra som ansvarar för verksamheten på den 12 ha stora vingården belägen på kullarna runt byn Fittà några km från Soave. Odlingen sker enligt organisk-biologiska metoder.

För snart tre år sedan provade vi hela deras sortiment vid en oförglömlig provning vi Garda-sjöns strand. Du kan läsa om detta här. Likaså finns det ett inlägg från början av året om mina tankar om Le Rive(2013), MonteCarbonare (2015) och Massifitti(2014), vilket du kan läsa om här.

Detta är systrarna Suavias mest prisbelönta vin. Det är uteslutande gjort på druvan Garganega. Druvorna plockas precis när de blivit fullmogna. Vinet får jäsa på stålfat och får också ligga till sig i femton månader på stålfat. Här har vi ingen ek inblandad. Vinet genomgår ingen malolaktisk läsning utan Suavia vill behålla den krispiga äppelsyran.

Vad vi tyckt om tidigare årgångar kan du läsa genom att klicka på resp årtal: 20112012, 2013 och 2015.

Ett härligt friskt vin med en underbar fruktighet. Minst lika bra som tidigare årgångar.
I doften hittar vi en samling gula stenfrukter, någon ton av citrus, friska gula äpplen, lite stendamm, grusgång, sommarblommor och unset honung. Det börjar vattnas i gommen.

Visst lever smaken upp till vad doften lovar.
 Frisk, krispig och med en slags "renhet" i smakerna. citrus och gula äpplen noterar vi tämligen omgående liksom aprikos och persika. Ett litet finstämt örtinslag, som tillsammans med toner av mineraler, som för tankarna till klippig granit och vulkanjord, tillför en bra komplexitet. I eftersmaken kan vi känna ett litet inslag av vita blommor, och honung.
Ett ungt och fasligt gott vin. Kan nog utvecklas något ytterligare, men inget för långlagring. Mina flaskor dricker jag upp de närmaste fem åren. Vinet passar alldeles utmärkt till skaldjur, men också till ugnsbakad örtlax.
Hos Systembolaget är priset 203 kr. Du får mycket vin för dom pengarna.
Betyg 4



Även detta är ett vin gjort enbart på druvan Garganega. Druvorna har plockats då dom är lite lätt övermogna. 70% av druvorna får jäsa på ståltankar och resterande 30% på ekfat. Vinet får sedan mogna i cirka 15 månader på sina respektive fat, därefter blandas vinet och får mogna i ytterligare 15 månader på ståltankar.
Vad jag tyckt om tidigare årgångar kan du läsa genom att klicka på resp årtal 2011 och 2013.

Detta är min favorit av Suavias viner. Det kombinerar en elegant komplexitet med en fin friskhet som jag faller pladask för.

Doften är stor utan att bli ymnig samtidigt som jag upplever den väldigt frisk. Ja faktisk så att riktigt så här frisk har jag inte upplevt Le Rive tidigare. Citrus, tropiska frukter, örter, stenkross, någon liten hint om mandlar och så aningens honung på sluttampen. Där fick ni mina doftintryck!

Ah, det här är ju läckert. En sådan intensitet och komplexitet i smakerna, men samtidigt så friskt. Kanske bästa Le Rive jag druckit. Soave-viner brukar inte ha den här kraften i smakerna som Le Rive har, vilket jag förmodar beror på den sena skörden och den delvisa ekfatslagringen.
Här finns en komplexitet med toner av gula plommon, lite citrus, gula friska äpplen, aprikoser, persika och passionsfrukt. En stor mineralitet, där krita, grus och sten dominerar. Gott om örter och kryddor. Lång eftersmak med någon ton av honung, pinjeträd och blodgrape. En antydan till någon liten smörighet finns det också. I tidigare årgångar har denna varit mer påtaglig. Men framförallt är det syran och friskhet som tar mig med storm. Den satt som en smäck till förra helgens räkmacka.
Årgång 2015 tror jag kommer att utvecklas fint över tiden. Syran kommer att tona ner sig och då dyker de sammetslena dragen upp. Är det friskheten du är ute efter så dricks det här väldigt bra de närmaste tre/fyra åren. Men spara gärna någon flaska som får runt fem/sex år i källaren. Jag tror det kan bli en sensationell smakexplosion.
Betyg 4+
I beställningssortimentet hos SB kostar den 245 kr.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar