tisdag 9 november 2021

Vinfestival med Nigab

 Pandemin är långt ifrån över, men smittan är begränsad och de flesta restriktioner är borta. Många av oss är fullvaccinerade och har börjat återgå till ett mer normalt liv, men någonstans i bakhuvudet finns det en medvetenhet om att Covid finns därute och en viss försiktighet i umgänget med andra människor (främst obekanta personer) har vi nog. 

Vi har den senaste månaden gått på fotbollsmatcher, besökt teatrar och restauranger. Och som vi njutit av detta. Förra veckan var det dags för mig att besöka Sortimentsprovning nr 2. Förra gången var det Handpicked Wines (läs intrycken här). Nu är det dags att ta del av Nigabs sortiment.

Det blev att vid lunchtid cykla iväg till Åsa Station och ta Öresundståg in till Göteborg. En kort promenad till KungsportsAvenyn 6 och hotell Bellora. Hissen upp till 7:e våningen, där jag välkomnades av Nigab. Det blev trevliga samtal med Nigabfolket, mycket provande och spottande. Långt ifrån allt får plats i det här inlägget utan det som på något sätt berörde mig lite mer blir det några rader om.

Första stoppet blev att prova lite Cava för att sätta lite fart på smaklökarna. Jag hade förmånen att tidigare i år (9 mars) vara med om en digital provning av Vilarnaus Cavor. Organiska odlingsmetoder. Jag blev lite småimpad av dom då. Den intresserade kan läsa om den provningen här. Erfarenheten idag är den samma som då. Vilarnau är en riktigt bra Cavaproducent. Även samma två favoriter. 
Jag rankar Albert de Vilarnau som nummer ett. En Cava i en liten ovanligare stil. Jag förmodar att det är de sex månaderna på kastanjefat, som lämnat sina tydliga spår. I doft och smak hittar jag äpplen, citrus, persika, aprikoser, lite torkad frukt, en hel del tropiska frukter och sommarblommor. I eftersmaken, som är något längre än medel, får vi rostat bröd, lite örter (bl a kamomill) som får sällskapa med frukten. 
Inte så långt efter kommer Brut Natur Gran Reserva 2016. Frisk och torr med en viss krämighet. 
Här finns gula äpplen, gula plommon, mogna persikor, någon ton av aprikoser, samt ett tydligt inslag av rostat bröd. Eftersmaken är något längre än medel och där tillkommer torkad frukt, nötter och alldeles i avslutet lite blodgrape. Mums!!

Dags för Champagne. Vv Fourny & Fils besökte Champagnebaren i Göteborg för några år sedan. Min favorit då blev Cuvée "R". Nu har det gått några år sedan jag senast drack den och den levererar samma härliga känsla nu som då. Det är e
n hyllning till fadern Roger, som var förtjust i att ha en liten andel Pinot Noir i sin favorit champagne, därför innehåller den här ca 10% Pinot Noir och resten Chardonnay. Vinstockarn  har en ålder av 60+. Druvmust från två årgångar används. Lika mycket från varje årgång.
Jäsningen sker på små träfat. Vinet får sedan ligga runt 18 månader på sin jästfällning innan det buteljeras, där den andra jäsningen äger rum. Vinet får ligga runt fyra år på flaska innan det degorgeras. Dosagen är 0,75 gr per liter. Så himla god med en underbar friskhet och fina äpplesyror, citrusblandningar och en ljuvlig mineralitet. Eftersmaken är komplex med sin brödighet, touch av nötter och aningens tropisk frukt. Lite sälta och blodgrape precis i avslutet.
Cuvée R är en dryck som gjord för skaldjur. 
Monts de Vertus Blanc de Blancs 2014 är inte så långt efter. Även detta en strålande champagne. Enbart Chardonnay som vuxit på vinstockar, som har en ålder på minst 50 år. Dessa växer på en mycket kalkrik jord. Jäsningen sker på små ekfat och vinet får sedan ligga i sju månader på sin jästfällning innan det tappas över på butelj för en andra jäsning. Den får sedan ligga runt sex år på flaska innan det degorgeras. Dosagen är 3 g per liter. 
Torr, frisk och lite krämig med en härlig syra. Äpplen, citrus, lite rostat bröd och en god portion mineraler. Balansen mellan syrorna, frukten och mineralerna är det som tilltalar mig.


Jag smakade två olika cuvéer från Loire-producenten Dom Tinel-Blondelet. Båda två riktigt hyggliga, men jag sätter Arrêt-Buffatte från 2018 aningens före p g a sin friskhet och krispighet. Gröna äpplen, lite örter, aningens citrus samt lite fläder, krusbär och en god portion kalk och steniga mineraler.


Två lite billigare viner från Sicilien gjorde ett trevligt intryck. Kooperativet Settesoli där Mandrarossa i Menfi ingår är producent. Zibibbo på druvan med samma namn är för mig i första hand ett sällskapsvin med citrus, blommor, aprikoser, lite nötter och massor av kritiga mineraler.
Grillo Costadune är gjort på den lokala druvan Grillo. Ett vin med rätt mycket örter och kryddor samtidigt som det balanseras upp av citrus, persika, lite tropiska frukter samt steniga mineraler.

Dags för några röda viner från Rhône-producenten Paul Jaboulet. I ovanstående kvartett är det Les Jumelles som tilltalar mig mest. 100% Syrah. Runt ett år på franska ekfat, varav 20% nya ger ett vin med en hel del mörka bär, vitpeppar, charkuterier, aningens viol och med väluppfostrade tanniner. Riktigt gott.
Det vin som imponerade mest på mig är Domaine de Thalabert från 2017. Ett riktigt bra och gott vin. Druvan är Syrah och även detta vin har fått runt ett år på franska ekfat. På SB finns såväl årgång 2017 och 2019. Jag tycker 2017 klart överglänser 2019. Både doft och smak är större och generösare. Härlig mörk frukt, de typiska vitpeppartonerna, lättrökta charkuterier, lagerblad, aningens rött kött och violer samt ett mycket behagfullt tanninbett.
Jo jag har redan knappat in en beställningsorder på SB. 279 kr är priset. Fasligt mycket vin för dom pengarna.

Bourgogne är svårt tycker jag. Jag har ofta svårt att hitta rätt och därtill en inte särskilt tjock plånbok. Resultatet då blir oftast en besvikelse. Jag fick ett smakprov av 2018 Les Amoureuses från Albert Bichot. Det är bara att medge att bourgogne kan vara fantastiskt gott. Fast min lärarpension tillåter inte köp för 3149 kr på SB.

I Nigabs stora och alldeles utmärkta portfölj finns två Amaroneproducenter. Casalforte kommer från kooperativet Cantine Riondo någon mil öster om Verona. Helt OK viner, men jag har aldrig riktigt fallit för deras viner. Den andra producenten är Speri, som i mitt tycke gör helt fantastiska viner. Deras amarone ska helst drickas tio år efter skörd, men då är det ren och skär magi. Dricks Speris Amarone ung kräver den flera timmars luftning i karaff för att komma till sin rätt. Årgång 2016 som är aktuell nu rankas som en toppårgång i Valpolicella. Lite synd att den amaronen vi bjöds på inte fått en ordentlig luftning. Nu känns den mycket stram och tanninrik. Tveksamt om jag smakat en amarone med sådant här tanninbett, men ändå känns det att under ytan finns en rik, mörk frukt, örter, kakao mm som inte riktigt lyckas tränga sig fram. Jag har köpt ett par flaskor och lagt i källaren, om ett par år ska den första testas efter tre timmar i karaff.
Ripasson är från 2018 och är riktigt tillgänglig nu. Det här är en ripasso som inte försöker vara en amarone utan lever helt och hållet på sin egna meriter och det gör den tusan så bra. Viss stramhet har den, men den mörka frukten, de fina körsbärskärnorna, örterna och kakao ger en bra komplexitet och som balanseras med en fin syra och elegans. Gott!!

2015 Santa från Familia Castaño
Det fick bli ett spanskt vin också. Vi förflyttar oss till Alicante-trakterna. Runt 10 mil nordost om Murcia hittar vi vinområdet Yelca och här är det druvan Monastell som regerar.
Vingården ligger på dryga 700 m ö h och vinstockarna till det här vinet har en ålder på 70+. 
90% Monastell och 10% Garnacha. Det har fått mogna runt 14 månader på en blandning av nya franska och amerikanska ekfat.

Ett kraftfullt vin som gjort för höstens alla mustiga grytor. 
I doft och smak hittar jag blåa plommon, björnbär och lite svarta vinbär. Här finns också gott om örter och kryddor. Tanninerna är tydligt närvarande men blir inte särdeles närgångna. Finstämd syra. På slutet aningens rökighet som för tankarna till rökta charkuterier.
Monastrel är en druva jag har ringa erfarenhet av, men intresset har väckts efter den här flaskan  Knappt 200 kr på "Bolaget" är ett klart anständigt pris.

Summering.
Två timmars rundvandring och ett 50-tal viner provade, så är jag väldigt nöjd. En mycket trevlig sortimentsprovning. Många riktigt goda viner.  Trevliga och kunniga representanter från Nigab förhöjde intrycken. 

Gamla bekantingar som påminde om hur fantastiska dom är (Vv Fourny Cuvée R) och Dom de Thalabert jisses vilket vin till det priset. 
Nya druvbekantskaper som bl a Zibibbo och Monastrell.
Det är precis så en sortimentsprovning ska vara. En blandning av gamla bekantskaper parade med nya erfarenheter. Ett stort tack till Nigab för att även vi på Västkusten fick vara med om detta!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar