fredag 20 mars 2015

2007 Costasera Riserva, Masi

Det här är en Amarone som jag blev helfrälst på redan då jag drack den första årgången (2003) inför julen 2008. På den tiden bloggade jag inte och några anteckningar från det tillfället har jag inte sparat. Min minnesbild är att hustrun och jag satt och smålog mot varandra för varje liten klunk som rann ner genom våra strupar. Av dom köpta sex flaskorna finns ingen kvar idag, däremot finns det kvar flaskor från 2004 fram till 2008. När kommer årgång 2009?
 Jag har bloggat om följande årgångar 20032004, 2005 och 2006.

Nu är det dags för vår första 2007:a.

Riservan är en specialcuvée av Masis storsäljare Costasera.
Druvmixen är 70% Corvina, 15% Rondinella, 10% Oseleta och 5% Molinara. Jämfört med den vanliga Costaseran så har Riservan 10% Oseleta och motsvarande mängd mindre Rondinella. Druvorna till Riservan får torka 15-20 dagar längre än Costaserans druvor.
Riservan ligger 38-40 månader på Slavonska ekfat medan den vanliga Costaseran ligger 24 månader.


Det här är en amarone i sin bästa ungdom. Inte lika kraftfull som många andra, men ändå fullpackad med dofter och smaker på ett litet återhållsamt sätt. Mer elegans än kraft.

I doften hittar vi mörka körsbär, lite torkad frukt, örter och ett lättsamt fatinslag.

I munnen är vinet lättsamt, bra friskhet och trevliga tanniner. De senare är hyfsat avrundade och ger vinet en särskild karaktär. Detta låter kanske inte som en amarone, men med detta sagt så finns här också alla de amaroneattributen som hustrun och jag uppskattar:
Söta, mörka körsbär, torkad frukt(inte så mycket russin mer fikon, dadlar etc), behagfull örtsamling och en lång elegant eftersmak. Det är i eftersmaken vi hittar riktigt mörk choklad, en och annan krossad körsbärskärna, mera torkad frukt, aningens lakrits och någon lite espressoton. Visst finns det en liten sötma, men den matchas elegant av den lilla bitterheten vinet också har. Alkoholen (15,5%) är helt inbakad i frukten.
Gott idag och det kommer att utvecklas med åren.

Betyg 4+

Du som endast har en flaska råder jag att vänta något år, såvida det inte är den ungdomliga frukten du är ute efter. Du som har några stycken flaskor tycker jag absolut ska testa en flaska den närmaste tiden.
På "Bolaget" finns det enstaka flaskor i Malmö (Hansa), Stockholm (Passagen) och Trosa.

Vi ställer oss frågan när ska årgång 2009 komma ut? Utan att ha kollat exakt är min minnesbild att de ofta lanserats i slutet på året och då borde 09:an kommit i nov eller dec förra året. Kanske har bytet av importör spelat in.
I maj ska jag besöka Masi, så kanske kommer svaren då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar