torsdag 11 juni 2015

Barolo & Friends i Köpenhamn.

I början på maj fick jag en möjlighet att delta på ett arrangemang i Köpenhamn. Jag påbörjade ett blogginlägg, men så bar det av till Valpolicella. Väl hemkommen därifrån var jag tvungen att skriva av mig mina intryck om de producenter jag mötte där.
Jag har nu fått tid att färdigställa mina intryck från Köpenhamnsäventyret.
Jag möttes av ett ganska varmt, soligt och vårlikt Köpenhamn. Anledningen till resan var att något som går under namnet Barolo&Friends ägde  rum under 8-10 maj.

Förmiddagen började med et seminarium om Barbera.
Det första passet på fredagen fram till kl 15 var förbehållet "Professionals". Dit även en svensk bloggare tydligen räknas. Lagom med folk gjorde att det gick att komma till tals med producenterna.
Evenemanget ägde rum i en av lokalerna på "Börsen".

Den danske vinjournalisten Thomas Ilkjaer höll ett engagerat och intressant föredrag om druvan Barbera.

Det ingick också sju Barberor som skulle testas. De första två hade endast tillbringat tid på ståltankar medans de andra fem hade tillbringat någon tid på ekfat.

Det var väl ingen som fick mig att ställa mig upp och göra vågen, men heller ingen som var direkt dålig.
Utav de två stålfatslagrade var det Sant´Anna dei Bricchetti som jag föredrog. Den var lite stramare och med mer egen karaktär. Smaken kändes väldigt ren med en en fin frukt med dragning åt lingon och tranbär.

Av de fem som tillbringat lite tid på ekfat var det två som stack ut lite extra. Det var dels La Court 2012 från Michele Chiarlo och dels Trevigne 2012 från Domenico Clerico.


Ägardottern Elisa visade upp sex olika viner för producenten Drocco Luigi. Deras Dolcetto "Pontepietra" 2011, var något av mässans Dolcetto. Priset i Italien ligger på 4 euro.
Även deras Barolo Riserva 2006 var riktigt bra med en fin nebbiolofrukt, mineraler och med distinkta tanniner, som ändå var samarbetsvilliga.
En Grignolino kunde jag hitta. Den var från producenten Angelini i Ozzano Monferrato. Druvorna kommer från vingårdsläget "Arbian". Endast druvan Grignolino har använts. Det har för en kort tid fått jäsa tillsammans med druvskalen på ståltankar. Tre månader på flaska och så ut på marknaden.
Torkade rosor, svartpeppar och en hel del röda bär känner vi. Samtidigt är det ett slankt, friskt och lättdrucket vin. En bra sommardryck med andra ord. Jag dricker det här gärna igen.

Paolo från Montalbera presenterade tre viner som alla tilltalade mig.
Montalbera är ju en lite större producent med en historia som startade i det tidiga 1900-talet. Idag förfogar dom över mer än 100 ha vinmarker. Den huvudsakliga verksamheten ligger i Castagnole Monferrato. Speciellt stora är dom på sina viner gjorda på druvan Ruché.

Laccento är deras prestige Ruché. 5% av druvorna genomgår en appassimento och övriga 95% skördas sent, dvs något övermogna. 
Resultatet blir ett fruktintensivt vin (röda bär), fin blommighet och en elegant syra.
Lequilibrio är deras Barbera. Gjord på väl mogna barberadruvor. Dryga året på ekfat. Vi möts av mörka bär, blå plommon och aningens örter. Snälla tanniner och en trevlig syra gör denna 2012:a drickmogen redan idag.
Levoluzione 2009 är en Barolo på nebbiolodruvor från Castiglione Falletto (Cannubi kullen). Nästan tre år på stora ekfat har det fått. Vinet är ungt, men drickmoget idag. Även om det nog kommer att utvecklas en del de närmaste åren. En av de bästa Barolovinerna den här dagen.
Jag gillar det här vinet och hoppas att den svenske importören tar in det.


Två hyggligt trevliga Barberor












Conterno Fantino visade upp en Langhe Nebbiolo och en Barbera. Båda väldigt unga. Barberan var den av dom som tilltalade mig

Två Barolo visades också upp. I mitt tycke alldeles för unga. Syran och tanninerna hugger i gommen, men bakom ligger en trevlig frukt, örter och lite rosor och väntar på förlösning.

Baccà-Azienda Agricola Federico Ghilino-Monforte d’Alba

En ny producent som 2003 flyttade till Langa. Dom började med att arrendera mark och har efterhand köpt några vingårdslägen. Idag förfogar dom över 9,5 ha mark varav 5 ha är vingårdar i Monforte d´Alba - Località Ornati. Fyra viner finns i portfäljen.

Barbera 2012 har fått 10 månader på stålfat och två månader på ekfat innan det buteljerades.
Liten trevlig syra med smånätta tanniner. Välbalanserad mörk frukt, örter, mineraler och en liten blommighet.
Nurin 2013 är gjord på en blandning av Dolcetto och Barbera. Vinet har fått ligga till sig i tolv månader på stålfat.
Fin fruktighet, mjuka tanniner, hyfsad syra. Ett enkelt matvin, som är helt OK.

Nebbiolo dÁlba 2012. Vinet har legat 12 månader på stora fat av slavonsk ek. Fin bärkompott, en del örter/kryddor, lite blommor och bra syra. Tanninerna biter, men på ett civiliserat sätt.

Barolo 2010. Druvorna jäste tillsammans med skalen i 15 dagar. Vinet har fått 30 månader på stor fat av slavonsk ek.
Vinet känns fortfarande ungt och är väldigt friskt.
En hel del röda bär, lite plommon, blommor och hyfsat med örter/kryddor. En ordentlig syra tillsammans med distinkta tanniner som hugger i gommen, gör att vinet kräver mat. Ungt idag och mår säkert bra av något år i ryggläge.












l


















l

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar