tisdag 18 oktober 2016

2013 Trois Cepages, Domaine du Pélican

Jag började skriva på det här inlägget för en månad sedan. Jag kom väl ungefär halvvägs innan massa andra saker kom emellan. Alltså hög tid att färdigställa det.
Jag smakade årgång 2014 av det här vinet på en sortimentsprovning i september. Jag gillade vad jag provade och drog mig till minnes att årgång 2013 fanns i vår egna källare. Vi plockade upp den ur källaren och så drog vi korken.
Guillaume d´Angerville, en välrenommerad producent i Bourgogne, som förvärvade två vingårdar om vardera 5 ha i Jura för några år sedan. Det var dels från Chateau de Savannes och dels Le Grand Couroulet. Båda gårdarna går numera under namnet Domaine du Pélican. Gårdarna i Jura liksom de i Bourgogne drivs enligt biodynamiska principer. 

Vinet är gjort på druvorna 60% Pinot Noir, Trousseau (35%) och Poulsard (5%).

I doften är det Pinot Noir som dominerar. Här finns gott om röda bär: jordgubbar, hallon och tranbär. En del kryddor noteras. Inte alls olik en hyfsad Bourgogne.
I munnen känns vinet slankt och  med en sval frukt, där de röda bären dominerar. Lite örter och kryddor samt gott om steniga mineraler. Vinet har en bra friskhet tack vare den trevliga syran. En angenäm körsbärssyrlighet som tillsammans med lingon och tranbär gör vinet nästan törstsläckande. Här finns tanniner som smånafsar i munhålan, men de blir aldrig påträngande.
Vinet är väldigt tillgängligt idag. Jag gillar verkligen vad jag har i glaset.
Intrycken från provningen i september stämmer.
Betyg 4
Idag finns vinet endast tillgängligt som privatimport och lär då gå på knappt tre hundra kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar