söndag 30 november 2014

Rioja, Langhe Nebbiolo och Amarone

Veckorna rullar på i en allt snabbare takt, åtminstone är det så det känns. Det har gått drygt en vecka sedan brodern bjöd på middag. Det var hans sista kväll på Västkusten den här hösten. Nu är han återbördad till den Norrländska kusten.
Han hade grillat revbensspjäll och så bjöd han så klart på lite viner.

2009 Rioja Reserva från Baron De Ley.
En Rioja i mainstreamfåran. Utan tvekan ett hyggligt vin, men också utan något som sticker ut eller har en egen charm.
Här finns en del trevliga kryddor, lite mörk frukt och ganska mycket fat. Ett enkelt och snällt vin. Mjukt och insmickrande.
Jag skrev om 07:an för snart två år sedan och 09:an känns på ett likadant sätt.
Betyg 3



2009 Langhe Nebbiolo, Pio Cesare.
Ett vin som vinjournalisterna ofta hyllar. På "Bolaget" har det just bytt årgång till 2010.
Det här är en trevlig bekantskap. Lite småstram. Vi hittar syrliga körsbär, en del röda bär, lätta örter, kryddor och ett tydligt fatinslag. Syran är frisk och tanninerna rejäla, vilket gör det här till ett riktigt hyggligt matvin.
Priset är 139 kr

Betyg 3+


Kvällen avslutades med en ostbricka och ett glas Amarone. Inte vilken amarone som helst.

2009 Campo Inferi från Brunelli.
Jag skrev om den här amaronen för drygt en månad sedan. Det jag skrev då är precis lika sant idag, så jag hänvisar till den texten, som du hittar här.

Det är när man dricker sånt här som allt blir så tydligt och jag förstår varför jag är den amaronenörd jag nu en gång är.
Betyg 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar