fredag 28 augusti 2015

2012 Selezione Antonio Castagnedi

När börjar en amarone bli klar för att drickas?
En tumregel jag haft är att addera 5 år till årtalet på flaskan. Någonstans där börjar de flesta vara värd att testas. Ordentlig luftning( minst två timmar) på karaff hjälper också till. Det är naturligtvis en viss variation, vanligtvis så att många Amarone behöver längre tid än 5 år för att bli mer än bara drickklara. Sällan är det på det viset att de yngre än 5 år känns klara för att avnjutas. Med detta sagt så har det faktiskt dykt upp en del 2011:or som redan nu närmat sig drickfönstret.

Årgångsbytena kommer allt snabbare. 2012:orna har redan börjat ta sig in på marknaden Det verkar som om vissa vinproducenters Cashflow är viktigare än själva produkten.
Tenuta Sant Antonio är en av mina favoritproducenter, med sin verksamhet förlagd i de östra delarna i Valpolicella. Jag skrev en artikel om producenten för ett år sedan. Du hittar den på Amaroneguidens hemsida.
Selezione Antonio Castagnedi har varit min favorit bland amaroneviner under 300 kr. Vad jag tyckt om årgångarna 2007, 2009 och 2011 hittar du på länken ovan. Jag har också bloggat årgångarna 2004, 2005 och 2006.
På Systembolagets hemsida står det att det är 2011:an som säljs. På "mitt" Systembolag hittade jag en 2012.a. Egentligen 2 år för ung, men nyfikenheten tog över, så det blev ett köp. Jag var ju bara tvungen att testa denna ungdom.
Visst är den ung, alltför ung. Ja i det närmaste ett barnarov.
Både doft och smak vill aldrig riktigt komma loss.
Dag 1.
Vi hällde över halva flaskan på karaff. Lät karaffen stå lite svalt i fyra timmar innan hustrun och jag började prova.
Visst är det så att de vanliga amaroneattributen finns där: mörka körsbär, torkad frukt, lite örter, kakao mm. De vill inte släppa loss riktigt, inget djupt. Stumt på något sätt. Friskheten finns där genom en bra syra. Tanninerna bjuder på ett motstånd med inte helt avrundade kanter.

Dag 2
Vi häller upp var sitt glas. Inte mycket har hänt. Lägg kalkerpapper mellan dag1 och dag 2.

Dag 3
En liten. Mycket liten förändring, men ändock en tendens till djupare smaker.

Det är väldigt svårt att bedöma det här vinet. Ja att det kommer att utvecklas till ett hyggligt amaronevin råder ingen tvekan om. Lika bra som tidigare årgångar? Det vågar jag inte svara på.
Mitt råd blir köp 2011:orna nu. Dom är också unga, men kommit mycket längre. Dessutom en överlag väldigt bra amaroneårgång. 2012:orna kommer nog att finnas kvar på bolaget något år till. Jag kommer att återkomma till 2012:orna om ungefär ett år.
Så idag blir det inget betyg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar