fredag 14 september 2018

2015 Ripasso Pariondo, Brunelli

Så har då hösten gjort sitt intåg över den Nordhalländska bygden. Visserligen är temperaturen fortfarande anständig, men blåsten, regnet och de fallande löven visar att sommaren obönhörligen är på reträtt. Det gäller bara att hitta ljusglimtarna i höstmörkret.
I förra veckan fick vi tag på den senaste årgången av Brunellis Ripasso.
Druvsammansättningen är Corvina (65%), Corvinone (10%) och Rondinella (25%). Dessa har vuxit på vinstockar med en ålder runt 35 år i San Pietro in Cariano och Pedemonte. Druvorna pressas direkt efter skörd och den jästa musten får vila i ståltankar fram till februari, då den hälls över skalrester från amaronetillverkningen för en andra jäsning. Vinet får därefter ligga till sig i cirka 12 månader på 350-liters ekfat innan det buteljeras. Noteras ska att det inte ingår några torkade druvor och det som skiljer det här vinet från deras Superiore är just den andra jäsningen tillsammans med rester från amaronetillverkningen.

Det här är en ripasso helt i min stil. Slankare och något stramare och helt utan ambitioner att likna en amarone. Den lever på sina egna meriter och sin egna charm.

Färgen går i en lite ljusare rubinröd ton.

I doften hittar vi mörka bär, blåa plommon, en del örter, lite kakao och aningens vanilj.



I munnen framträder en härlig körsbärsfrukt, mörka skogsbär och lite blåa plommon. Efterhand tillkommer örter, en liten diskret pepparton och något inslag av mineraler. I eftersmaken förstärks den läcka körsbärssmaken med några droppar espresso, lite kakao och alldeles i avslutet några svarta vinbär.
Jag skrev det i inledningen och jag skriver det igen att det jag faller för är den rena körsbärssmaken i en slank och småstram stil. Detta gör vinet så lämpligt till allt från pastarätter till svensk husmanskost. Ett matvin helt enkelt.

Det här är en av mina fem favoriter i ripasso-världen
Jag har tidigare hållit 2014 som Brunellis bästa Ripasso, men 2015 är t o m något vassare.
Betyg 4
Översatt till en 100-gradig skala landar årgång 2015 på 91-93 poäng. Självklart kommer jag fylla mitt förråd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar