fredag 6 maj 2022

Amarone 2006. Del 4. Allegrini

Årets amaroneprojekt drog jag faktisk igång redan i höstas. Jag bestämde mig då att titta lite närmre på årgång 2006. En årgång som rankas väldigt högt och den har av flera amaronekännare fått bedömningen att vara en femstjärnig årgång. Den tidiga bedömningen var också att den kräver flera år i källaren innan den är på topp. Rekommendationen var att dricka årgång 2007 före årgång 2006. 

På Amaroneguidens hemsida kan vi läsa: Denna årgång är en av de bästa någonsin. Massiv, kraftfull och fruktig årgång. Superårgång för expressiva Amarone. En synnerligen lagringstålig årgång. 
På Club Amarones hemsida står det: Helt klart är att de från 2006 som finns ute nu måste ligga något år till. 2006 är som gjort för riktigt lång lagring

Jag gjorde under det första halvåret 2018 en genomgång av årgång 2009. Det blev 19 olika Amarone jag provade. Jag skrev en artikel om detta på Club amarones hemsida. Två år senare gjorde jag en än mer omfattande genomgång av årgång 2011. Jag provade 27 olika Amarone. Den intresserade hittar min sammanfattning här.

Provade Amarone från 2006:

Producent är familjen Allegrini. Välkänd för de flesta amaroneälskare. Allegrini är ett familjeföretag baserat i Fumane ett par mil nordväst om Verona i det som kallas Valpolicella Classico. Företaget grundades för drygt 150 år sedan. Det leds i dag av syskonen Franco och Marilisa Allegrini samt deras framlidne broder Walters dotter Silvia Allegrini. Franco är vinmakare, Marilisa har hand om försäljningen och Silvia ansvarar för marknadsföring och PR. Företaget äger i dag drygt 70 hektar vingårdar. Dom är en av de större producenterna i Valpolicella med en produktion på cirka 1 miljoner flaskor. Sverige är Allegrinis näst största exportmarknad efter USA. Sedan 2001 har dom också ett vinprojekt i Toscana.
 Det är också en av de första Amarone som jag fastnade för. Du som vill veta vad jag tyckt om tidigare årgångar klickar helt enkelt på resp årtal: 2000 2003 2006  2007 20092011 och 2012

Druvmixen är: 80% Corvina Veronese, 15% Rondinella och  5% Oseleta. Druvorna får lufttorkas i närmare 4 månader. I början av januari avstjälkas och pressas druvorna för att sedan macerera i 25 dagar med dagliga överpumpningar. Vinet lagrats i 18 månader på nya små franska ekfat. Därefter i 7 månader på gamla stora ekfat och slutligen 14 månader på flaska.

En helt underbar amarone med härlig friskhet och vital mörk frukt trots att det gått femton år efter skörd.
I doften hittar vi massor av mogna mörka körsbär. Rätt så bra tryck i doften. Lite andra mogna skogsbär ansluter efterhand liksom lite örter och kryddor. I mindre omfattning, men ändå tydligt, noterar vi torkad frukt liksom kakao. 

I gommen återkommer de mogna, nu lite söta, mörka körsbären i sällskap med mogna björnbär, aningens svarta vinbär, blåa plommon, något hallon och blåbär. En komplex fruktpalett. Precis som i doften noterar vi även lite örter och kryddor i smaken. Aningens russin, fikon och katrinplommon tycker vi oss kunna ana. Syran skänker alltjämt en behaglig friskhet åt vinet. Mjuka, ja nästan lena har tanninerna utvecklats till att bli.
Eftersmaken är stor och lång på typiskt amaronevis. En liten bitterhet av mörk choklad, espresso och körsbärskärnor noteras tillsammans med den mogna frukten.
Allegrinis Amarone lever upp till de högt ställda förväntningarna.
Hur gott som helst!!
Betyg 5-



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar