måndag 11 april 2022

2006 Amarone Monte Ca Bianca från Begali

 Milde Moses vilken Amarone detta är. Vi drack den igår och blev alldeles saliga. Min sista flaska (dessvärre) och som den presterade. Alltid lika roligt att sluta på topp. 
Så otroligt fräsch och med en enastående friskhet i kombination med smaker som precis börjat få lite mognadstoner. 

Jag gjorde under det första halvåret 2018 en genomgång av årgång 2009. Det blev 19 olika Amarone jag provade. Jag skrev en artikel om detta på Club amarones hemsida. Två år senare gjorde jag en än mer omfattande genomgång av årgång 2011. Jag provade 27 olika Amarone. Den intresserade hittar min sammanfattning här. Sent i höstas började jag att titta lite närmare på den femstjärniga årgången 2006. Jag hann under hösten med två inlägg:


Strax söder om Pedemonte i den klassiska Valpolicelladalen ligger den lilla byn Cengia. Där finner man producenten Lorenzo Begali som tillsammans med sin fru Adriana, dotter Tiliana och sonen Giordano driver denna anrika gård. Här har man producerat vin sedan början av 1900-talet. 

Monte Ca Bianca är den Amarone som flest gånger har erhållit 3 Glas i den italienska vinbibeln Gambero Rosso. Den har i det närmaste prenumererat på den utmärkelsen. 2017 skrev jag att 12 gånger hade den fått 3 Glas. Jag har sedan dess inte följt Gambero Ross så noga. Dock vet jag att årgång 2010 fick 3 glas liksom den senaste årgången dvs 2016.

Druvblandningen är 40% Corvina, 35% Corvinone, 20% Rondinella och 5% Osoleta. Corvina och Corvinone kommer just från en vingård med samma namn som vinet, beläget en liten bit från huvudgården. Vinet har legat nästan 48 månader på ekfat (30% i stora ekfat och 70% i 225 l barrique). Slutligen ytterligare åtta månader på flaska innan det släpps ut på marknaden.

Det har gått mer än 15 år sedan druvorna skördades. Jag ska inte säga att det är ett ungt vin för det finns vissa begynnande mognadstoner samtidigt har det en friskhet, speciellt hos den underbara frukten, som förvånar oss.

Det är bra tryck i den sagolika doften med massor av mörka körsbär, blåa plommon och diverse skogsbär. Här finns en del torkad frukt fast inte så mycket russin utan mer av katrinplommon och fikon. Vi noterar också det trevliga inslaget av örter, kryddor, kakao samt aningens kola.

Vi smakar och gör precis samma reflexion som då vi doftade att den här amaronen har en enastående friskhet trots sina snart 16 år. Det börjar med söta, mörka körsbär som efterhand får sällskap med mogna björnbär, blåa plommon, något hallon samt några stänk från svarta vinbär. En finstämd ton av örter och kryddor gör sig påmind. Friskheten är påtaglig med en trevlig syra. Tanninerna är sammetslena, men klart förnimbara. Eftersmaken trollbinder oss med de söta mörka körsbären och den torkade frukten (russin, fikon, katrinplommon), bitterheten från mörk choklad(80 %), några droppar espresso och körsbärskärnor.

En helt fantastisk amarone. Kan den bli så mycket bättre? Möjligen för den som gillar ordentlig mogenhet i smakerna, men i min gom är den så bra den kan bli. Du som har några flaskor behöver inte ha bråttom. Den klarar lätt ett decennium till!!

Betyg 5

Den här flaskan inhandlade jag på SB för tio år sedan. Jag betalade då 621 kr. För närvarande finns endast deras Ripasso samt "vanliga" amarone på "Bolaget".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar