tisdag 2 november 2021

Amarone 2006. Del 2. Il Fornetto från Stefano Accordini.

Jag gjorde under det första halvåret 2018 en genomgång av årgång 2009. Det blev 19 olika Amarone jag provade. Jag skrev en artikel om detta på Club amarones hemsida. Två år senare gjorde jag en än mer omfattande genomgång av årgång 2011. Jag provade 27 olika Amarone. Den intresserade hittar min sammanfattning här

Det börjar bli dags att prova den femstjärniga årgången 2006 lite mer struktuerat. Jag har inte alls lika många olika amarone från det året i min källare, men jag samlar mina intryck i några blogginlägg. För någon vecka sedan la jag upp det första inlägget.


2006 Il Fronetto.
Amarone nummer två från året 2006 blir Accordinis prestigeamarone Il Fornetto. Stefano Accordini är en producent jag håller högt och besökt ett flertal gånger. Ett av besöken kan du läsa om här.
Så klart finns dom med på min Tio-i-Topplista över vinproducenter i Valpolicella. 


Druvmixen är 55% Corvina, 35% Corvinone och 10% Rondinella, som kommer från vinfältet "Il Fornetto" i närheten av staden Negrar. Druvorna får torka i 120 dagar. Vinet har fått ligga i 36 månader på nya barriquer av fransk ek. Vi har tidigare hyllat årgångarna:  20042006, 2007 och 2011 . Klicka på resp årtal så får du mina tankar om det vinet.

Vi häller upp vinet på karaff någon timma innan vi ska njuta av det. Vi  möts av en rätt stor och intensiv doft där den mörka frukten dominerar. Här finns lite finstämda toner av örter, kryddor, kakao och torkad frukt. Det vilar en stor elegans över doftintrycken. En alldeles underbar doft som får oss att med jämna mellanrum sticka dit nosen och sniffa.

Det här är en fantastisk Amarone. Ett helt grymt vin! 15 år gammalt och fortfarande med en underbar friskhet och spänst.

Så klart har det smugit sig fram lite begynnande mognadstoner. Den här amaronen kan nog utvecklas något lite ytterligare och definitivt har den många goda år har den framför sig.

Det börjar med en ljuvlig kompott av mörka bär: körsbär, mogna björnbär, skogshallon blåbär och något enstaka svartavinbär. Spetsat med svartpeppar och lita andra örter i ett mer finstämt format. Små doser torkad frukt och aningens mineraler (sten och krita). Fin syra och eleganta, smånafsande tanniner. Smaken djupnar och komplexiteten ökar ju längre tid vinet är i glasen. Och på detta en eftersmak som får oss att göra vågen: Mörk lite småbitter choklad, några droppar espresso, aningens sötlakrits och några körsbärskärnor. Givetvis är den utsökta bärkompotten med oss hela tiden.
Magiskt Gott!!
Betyg 5
Den som ligger på några flaskor behöver inte ha bråttom. Den här amaronen kommer att hålla den här formidabla nivån i många år till. Å andra sidan är den så grymt bra idag och en sådan fröjd att dricka att det krävs en synnerligen god karaktär för att inte dra korken ur en flaska just idag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar