måndag 29 september 2014

2005 Vintage Collection Oger Grand Cru, Hatt et Söner

På förra årets mässa "Mitt Kök" i Göteborg hade jag ett trevligt samtal med Mathias Kahn från champagneproducenten Hatt et Söner. Jag provade ett par av deras flaskor och kunde konstatera att det här var champagne i min smak. Det fanns en variant, som stack ut lite extra.
2005 Vintage Collection Oger Grand Cru.
Det här är en champagne gjort på enbart druvan Chardonnay. Druvorna kommer från den Grand Cru klassade byn Oger. Den är gjord uteslutande på 1:a pressningen av druvorna. Precis som med övriga champagner från Hatt et Söner har man undvikit malolaktisk jäsning, detta för att få ett friskare vin med mer finess och elegans. Jäsningen har därför skett på ståltank.
Den här skumpan har legat på sin jästfällning i drygt sju år och är degorgerad i juli 2013.

Vinmakare bakom denna champagne är Hatt et Söners Francois Vallois samt Laurent Fresnet från Henriot.. Det gjordes runt 1 000 flaskor.

Doften, precis efter att flaskan öppnats, signalerar bullar på jäsning. Ganska fort övergår detta i nyanser av brioche.
Vi möter även en trevlig doft av äpplen, citrus, lite päron och en angenäm blommig arom. En svag ton av svamp, apelsinskal och snäckskalsaktiga mineraler smyger sig fram på slutet.

I munnen får vi en torr och elegant dryck med en bra syra som balanseras av en trevlig frukt. Vi känner citrus, gröna äpplen och härliga mineraler. Hyggligt lång eftersmak med lite nötter, mariekex och aningens tropiska inslag.
Smaken är som ni förstår komplex och med en utvecklad elegans, därtill är det packeterat på ett mycket balanserat sätt.





Det här är en champagne som vi verkligen gillar. Vi avnjöt den tillsammans med brodern och hans familj. Vi var alla överens om att det här är en av de bättre champagnerna vi druckit under 2014.
Självklart dricker vi den här väldigt gärna igen. Problemet är att få tag iden. Den gjordes i en begränsad upplaga och finns inte tillgänglig, såvitt jag vet, på någon reguljär marknad.
Jag har därför ingen som helst aning om vad den kostar, men kan ana mig till att den ligga i paritet med Hatt et Söners prestige champagne Le Grand-Père.

Betyg 5-

Jag kan bara uttrycka min stora tacksamhet att jag fick bli en av de utvalda som fick möjlighet att testa den.
Hatt et Söner meddelar också att årgång 2008 blev väldigt lyckad för dom. Det får därmed bli en beställning på deras Grand Cuvée. Jag återkommer med ett inlägg om den längre fram i höst när den är testad.


1 kommentar:

  1. Tack för dina provningsnoteringar JC! Superkul läsning och såklart också roligt att den föll er i smaken!

    All the best!
    Mathias

    SvaraRadera