fredag 26 september 2014

Ny bok från Britt och Per Karlsson om vinlandet Frankrike

Under vår veckolånga cykelvecka i Frankrike läste jag den nyutkomna vinboken om Frankrike
"Vinlandet Frankrike- Trend och Tradition". Det finns redan ett par recensioner på internet bland annat av Vininfo och Tompavan.
Nedan följer några reflektioner från Vintankar.

Det ska sägas med en gång, trots att Vintankar provat vin i snart 40 år, med protokollskrivning och allt, så är jag inte så teoretisk kunnig. Ingen formell utbildning vare sig via Munskänkarna eller högskola, Vintankar är en s k autodidakt.

Det kan tyckas som en omöjlig uppgift att fånga Frankrike som vinland i en bok på dryga 300 sidor, men jag tycker Britt och Per lyckats bra med detta. Naturligtvis finns det områden, som Vintankar cyklat igenom (ex Luberon) som inte omnämns i någon större omfattning. Vi har väl alla våra favoritproducenter och att några inte omnämns är väl också en självklarhet med tanke på den mängd och mångfald som finns i Frankrike. 600-700 AOP eller IGP talar sitt tydliga språk. Nyfiken på vad förkortningarna står för? Svaren hittar du i boken.

Bokens stora förtjänst är att den är lättläst med en bra innehållsförteckning och fungerar därmed för Vintankar som en uppslagsbok.

Det görs historiska tillbakablickar, vilket är nödvändigt för att förstå dagens situation.

Det vimlar av sifferupplysningar avseende arealer, vinproduktion, druvor som odlas mm. Allt detta ger en överskådlig bild av de olika vinregionerna.

Åtskilliga begrepp förklaras, klassificeringar reds ut mm.

Det finns en karta i boken, som ger en överskådlig bild av "VinFrankrike".
De stora vinregionerna beskrivs på ett ingående, men samtidigt överskådligt sätt. Det är ändå här som min enda  lilla kritik kommer. Jag hade önskat mig en karta för varje region, vilket hade förtydligat en del av det som skrivs om regionerna.





































Mitt sammanfattande omdöme är att det här är en alldeles utmärkt bok för alla oss som gillar franska viner och som vill veta lite mer om det vi dricker, sätta in vinet i ett sammanhang eller bara öka vår allmänbildning.

Boken finns på bl a på Bokus för 331 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar