fredag 15 november 2019

2005 Chateau de Lauga

Jag har lite svårt att komma rätt när det gäller Bordeauxviner. Oftast bli det en besvikelse. Vad det inte mer än så...... Kan det vara så att jag helt enkelt saknar kunskap om vad som är bra eller är bara plånboken för liten? Hur som så dök detta vin upp som månadens vi på forumet finewines.se i augusti. Så klart måste jag köpa en flaska. Kanske skulle det kunna övertyga mig om förträffligheten hos viner från Bordeaux. Jag fick sedan aldrig tillfälle att dricka vinet i augusti, men i oktober drog vi korken.
Chateau de Lauga ägs och drivs sedan 2007 av Charles Brun som är sjunde generationen Brun att äga detta Chateau. Chateau de Lauga är klassificerad som Cru Artisan vilket innebär att ägaren är involverad i det dagliga arbetet med vinframställning, skötsel av vingård mm.
När man pratar med Charles framgår det verkligen hur han brinner för sin jord och de viner han framställer. Man äger 13 hektar vinodling, främst i Haut Médoc men också i Saint Julien.Druvorna till detta vin har växt i en  grusig jordmån med kalkstenslera under. Man skördar alla druvor manuellt och jäser på ståltank där skalen har kontakt med musten i 25-30 dagar. Fatlagringen sker på franska ekfat och man har valt en stor del begagnade fat för att framhäva den generösa fruktigheten i vinet.
Källa: Importörens hemsida.

Vinet är gjort på druvorna Cabernet Sauvignon (55%), Merlot (40%) och en liten slatt Petit Verdot (4%) och Carmenère (1%). 12 månader på franska ekfat varav 10% nya.

I doften en del läder, jord, blyertspenna, mörk frukt (bl a blåa plommon, sv vinbär), grus och aningens svart te. Rätt trevlig doft. Hyfsat komplex. Elegansen? Nja. I min bok många nyanser som signalerar Bordeaux. 
I munnen är det ganska slätstruket på gränsen till trist. Smakar absolut inte illa, men inget som sticker ut. Visst hade jag förväntat mig mer precis som doften signalerade. Jag noterar en del mörka bär, blåa plommon, lite örter, några toner från fathanteringen och unset järnaktigt blod. Medellång eftersmak med mera mörk frukt, lite kaffe och kakao. Syran är helt OK. Tanninerna finns där, men har blivit rätt så avrundade.
Slutomdömet blir ett helt OK vin, men priset 499 kr känns väldigt högt och gjorde att jag förväntade mig bra mycket mer. Det blir inget återköp. Och inte heller övertygar det mig om Bordeauxs storhet.
Betyg 4-


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar