fredag 22 november 2019

2005 Osar från Masi

Jag drack min första Osar för drygt fem år sedan. Det var vid ett besök på La Rivendita inne på Serego Alighieris ägor. Min nyfikenhet väcktes kan en ju lugnt säga. Det dök strax efteråt upp på Systembolaget och då köpte jag ett par flaskor.
Den första dracks för fyra år sedan tillsammans med vännerna Stig och Anki. Du kan läsa om detta här. Fyra år senare drack jag det här vinet hemma hos Stig och Anki. Mycket hade hänt. Nu kändes vinet helt på topp med fullt mogna dofter och smaker. Tanninerna hade mjuknat väsentligt och en misstanke om att vinet nog var på topp och snart skulle börja hasa lite utför började fästa sig hos mig.
Oseleta är en druva som ansågs utdöd, men så hittade Sandro Boscaini (Masis ägare) ett vin som var gjort på druvor som kom från fyra vinrankor, mer än 100 år gamla. Ett forskningsteam kunde sedan identifiera detta som ett vin gjort på Oseleta.
Det är en liten druva som mognar sent. Hög syra, tjockt skal, tanninrik är några av egenskaperna.
1985 planterade Masi Oseleta på 2 ha fördelat på tre vingårdar och sedan dess har dom planterat Oseletadruvan på ännu fler vingårdar.
1990 kom det första vinet (Toar) som innehöll en liten del Oseleta. 1995 kom den första versionen av Osar med runt 80% Oseleta. 2003 kom den första årgången av Amarone Costasera Riserva. Den innehöll 10% torkade Oseletadruvor.
Vill du få hela historien så klicka in på Vin Unics hemsida.
Idag är det flera producenter som använder en liten del (5-10 %) Oseleta i sina Amaroneviner.


Druvorna till Osar kommer från vingårdar i Marano och San Ambgogio. Vinet har fått jäsa i 25 dagar med skalkontakt. Vinet har sedan fått ligga till sig i nästan två år på nya franska ekfat. Slutligen har det fått sex månader på flaska innan det är redo för marknaden.

Låt mig konstatera med en gång att Osar är i ett alldeles enastående skick. Jag har nog aldrig smakat den så god som under de två kvällar som vi njöt av vinet. Syran finns där fortfarande och ger en god friskhet åt vinet. Tanninerna har mjuknat jämfört med hur det var för fyra år sedan, men ändå rejält på tårna. Dom finns där och smånafsar i gommen och bjuder det där härliga motståndet som jag mycket uppskattar så mycket. 
I doften massor av mörka bär, men också läder, jord och multnande höstlöv.
I gommen återkommer de mörka bären i form av körsbär, blåbär, björnbär och slånbär. Några nypor örter noteras liksom kakao och några droppar espresso. Med åren har det här kraftiga vinet blivit elegantare, mer nyansrikt och är nu helt på topp.
Betyg 4+
I Systembolagets beställningssortiment hittar du vinet och då i årgång 2007. Priset är 359 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar