tisdag 9 december 2014

2007 La Morera de Montsant

Jag besökte mässan "Mitt Kök" här i Göteborg i början på november. Jag skrev om detta på bloggen ett par dagar senare, vilket du kan läsa om här. Jag hade ett längre samtal med vännerna på Göteborgs Vinhus. Jag smakade också en hel del av dom vinerna som fanns till buds. Ett av dom vinerna som jag fastnade lite extra för var ett Prioratvin "Ceps Nous". Rolf som också är ägare till Barrique berättade då att storebroder skulle komma som veckans vin lite längre fram i november.
Jag  gjorde en beställning tämligen omgående och för någon vecka sedan hämtade jag ut mina viner på mitt lokala Systembolag.

Producent är det lilla familjevineriet Celler Pasanau ( hemsidan är på spanska). Familjen har producerat vin i hundratals år, men gjorde en nystart 1995 i och med att det nya vineriet, i den mycket högt belägna byn La Morera, startades. Ett certifieringsarbete för ekoligisk odling har också dragits igång.

2007 La Morera de Montsant är ett vin gjort på 66% Garnacha, 28% Carignan och 6% Merlot.
Vinet har fått ligga till sig i ca 12 månader på tre år gamla ekfat (70% franska och 30% amerikanska).

Ett vin med betydande mognadstoner i såväl doft som smak.

I doften noterar vi mörk frukt, en hel del örter, mineraler, en lätt rökighet och aningens espresso.

I munnen får vi ett vin som är packat av mörk, solvarm frukt och massor av örter. Tillsammans ger detta vinet en tilltalande fyllighet. Tanninerna är helt avrundade och därmed känns vinet mjukt och lent. Det finns en syra som ger vinet en härlig fräschör. Eftersmaken är lång och här får vi en del rostat kaffe, lite kakao och aningens lakrits.
Hustrun skiner som solen och jag kan bara instämma att detta är tusan så gott.

Betyg 4+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar