onsdag 3 december 2014

Piemonte och Malta

Ja vad har nu dom här två delarna av Europa med varandra att göra. Inte särskilt mycket vad jag vet, men i lördags hade jag plockat fram tre viner med tre olika druvor från just Piemonte. Det slumpade sig sedan så att LM hade med sig en flaska vin från Malta. Det blev min första bekantskap med ett maltesiskt vin, vilket blev en positiv överraskning. Men vi tar det från början.



2010 Dolcetto Dogliani Superiore.
Detta är min sista flaska av årgång 2010. I dagarna har det bytts till årgång 2012 på SB. Denna har jag ännu inte provat, dock har jag redan köpt ett par flaskor. Det är snart två år sedan jag drack den här Dolcetton för första gången. Jag har skrivit lite om producenten och vad jag tyckte om den flaskan, vilket du kan läsa om här.
Kvällens noteringar blev:
Vinet är slankt och tämligen stramt, speciellt då det provas innan maten. Tanninerna biter rejält i tungan och gommen, men när vi dricker det i hop med maten så känns inte tanninerna något nämnvärt. Slutsatsen är den självklara: detta är ett vin som ska drickas ihop med mat. Enkelt och okomplicerat med en härlig röd frukt i form av körsbär, tranbär och lingon. Eftersmaken är medellång och vi får där krossade körsbärskärnor med en liten läcker lätt bitter ton.
Jag gillar verkligen den här Dolcetton.
Betyg 3+


2008 Barolo "Cerrati", Cascina Cucco
En Barolo som fallit såväl Vintankar som stora delar av Bloggosfären i smaken. Köpt i Danmark av Carlo Merolli för 125 MUK. Här kan vi prata om mycket vin för pengarna!
Vi nås av en fin doft av röda bär och ett litet fång rosor/violer. I bakgrunden finns ett liten dovare doftton av mörka bär och aningens tjära.
I munnen återtar de röda bären tillsammans med lite kryddor kommandot. I mellanpartiet framträder ett mer floralt inslag. Bra finstämd syra. Ordentliga tanniner som så där omedelbart tar för sig, men tillsammans med maten blir riktigt civiliserade.
Betyg 4

2011 Barbera Piemonte "Bandita", Cascina Tavijn
Oh, vad jag gillar den här läckra, lite annorlunda Barberan som Nadia Verrua hos Cscina Tavijn har fått till.
Det är ett år sedan jag träffade Nadia nere i Ängelholm. Den intresserade kan läsa om detta här.
Den här kvällen dominerar körsbären såväl doften som smaken. Jämfört med de två föregående vinerna har vi att göra med mycket mjuka och inställsamma tanniner. Här finns en charmig bärkompott. Till en början är det körsbären som dominerar, men så sakteliga smyger sig björnbär, hallon och svarta vinbär fram. Det här är så gott och charmigt. Presterar fantastiskt nu och inget jag tänker spara någon längre tid. Den återstående flaska drar vi korken ur nästa år. Tydligen lär årgång 2012 vara på ingång. Den lär få beteckningen Barbera d´Asti. Allt enligt Fabio på Cibi e Vini. Jag ställer mig på kölistan omedelbart!
Bandita ligger på 125 DKK
Betyg 4




2012 Delicata Gran Cavalier Syrah.
Detta är min första bekantskap med ett vin från Malta.
Den som vill veta lite mer om producenten kan läsa detta här.
Druvorna plockas sent och är på gränsen  till att vara övermogna.
En väldigt mjuk och bitvis inställsam syrah som utstrålar solvärme. En hel del ek kan vi spåra. Det är den mörka frukten och den lilla pepprigheten som dominerar smakintrycken. Vinet har en sommarvärme i sig, men det finns också en trevlig friskhet. Tanninerna är alldeles mjuka och lena. Eftersmaken är medellång med lite kaffe, kakao, vanilj och lakrits i avslutet.
Ett mycket lättdrucket vin.
Betyg 3+






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar