tisdag 27 januari 2015

2011 Ruché, Laccento

Det var dags för den sista flaskan av årgång 2011 av det här vinet.

2011 Ruché di Castagnole Monferrato "Laccento".
Producent är Vingården Montalbera (montalbera.it) som ligger 30 km norr om Barolo och Barbaresco på landsbygden vid den lilla byn Castagnole mitt i Piemonte.

Ruché Laccento, som är gårdens prestigerucché, produceras på husets bästa fält i perfekt söderläge 280 meter över havet. 5% av druvorna genomgår en appassimento och övriga 95% skördas sent, dvs något övermogna. Efter skörd och jäsning på ståltank buteljeras vinet och lagras 12 månader på flaska.                  Det görs ca 8 000 flaskor.

Doften har en trevlig friskhet som domineras av skogshallon. När jag drack det här vinet för första gången för snart två år sedan reagerade jag på doften som gelehallonlik. Nu är den mer balanserad och lite elegantare med underbara hallon i centrum. Bakom hallondoften skymtar vi en del örter och en tämligen stor doft av rosor och violer.
En stor och njutbar doft!

I munnen är vinet mjukt med samma fräscha hallon som i doften. Här finns även lite smultron och röda vinbär, de senare tillför vinet en behagfull syrlighet. Lite örter och det florala inslaget ger vinet en extra dimension. Eftersmaken är lång och i den finns lite finstämda toner av sötlakrits och choklad.
Det här är gott. Riktigt gott och lättklunkat. Trots detta har det ändå sig egna personlighet.
Billigt Vin skrev om vinet för snart ett år sedan och precis som Ingvar så gillar jag det här vinet skarpt. Den som vill se en annan sida av druvan Ruché ska försöka komma över Cascina Tavijns variant.

Betyg 4+

Idag är det årgång 2013 som finns hos "Bolaget" för 248 kr. Jag har redan fyllt på mitt lager!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar