tisdag 20 februari 2018

2015 Vino Rosso (Freisa) Cascina Tavijn di Nadia Verrua

Allt går med en ökad hastighet. Åtminstone känns det så. Det har samlats på sig några viner som ännu inte blivit bloggade. Det här Vino Rosso-vinet från Cascina Tavijn är ett ett sådant. Och det är absolut värt en egen bloggpost.
Kanske ingen säljande och spektakulär etikett, men vinet är charmigt och gott.

Ni som följer min blogg vet att Nadia Verrua och Cascina Tavijn är en av mina favoriter. En väldigt liten producent i Scurzolengo, som jag hade nöjet att träffa för några år sedan, då hon gästade Ängelholm. Du kan läsa om detta på den här länken.

I det här vinet är det den inte helt vanliga druvan Freisa som regerar. Jag tror att vinet är gjort på Freisa till hundra procent.

En trevlig doft av röda bär, jord, någon ört och en charmig ton av rosor och violer får oss omgående på gott humör.

I gommen känns det slankt och friskt med en hel del röda bär i form av hallon och tranbär. Violer och rosor från doften dyker upp efter en stund. Nu i sällskap av en mycket lätt liten örtighet och steniga och järnhaltiga mineraler. Visst kan det tas som en lättvikts Nebbiolo fast med lite mindre närgångna tanniner. Klunkbart och i ett nafs var flaskan slut.
Det finns något lite udda och väldigt charmigt som gör att det är lätt att ta det här vinet till sig. Det här är inget jag lagrar, men ett par tre år klarar det säkert av och ändå behålla sin fräschhet.

Betyg 4-

Vinet är köpt i Köpenhamn hos Cibi e Vini. Jag tror jag betalade runt 135 DKK och det är sannerligen värt varenda dansk krona!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar