torsdag 16 maj 2019

2016 Amarone Casteloro

I mitt flöde på FB dök det under vårvintern upp både bilder och omdömen om en för mig ny amarone, som kostade 169 kr på Systembolaget. Den blir därmed den billigaste amaronen tillsammans med Soprasasso på Systembolaget. Den senare fick jag ett varuprov av för sju år sedan och skrev då så här om. Jag är lite skeptisk, kanske är det fördomar, till dessa s k budgetmarone. Svenska Dagbladet beskriver den som den bäst prissatta Amaronen på SB, då är det väl bara läge att göra ett eget test.
Jag vill ju gärna skriva, inte bara ett omdöme om vinet, utan även om producenten och tillverkningen. På SB:s hemsida står det att Fields Wine Company AB är både producent och importör, men inte så mycket mer. När jag googlar så hittar jag inte så mycket info från själva importören. På Systembolagets hemsida kan jag se att dom har ett antal olika viner från Italien. Jag mailar dom helt enkelt och frågar. Jag får omgående ett utförligt och mycket trevligt svar.

Den här amaronen är gjord av det stora kooperativet Cantina Valpolicella Negrar med lite över 230 odlare som förfogar över 600 ha vinmarker. Dryga miljonen flaskor amarone tillverkas varje år. Dom säljer sina viner under lite olika varumärken bl a Vivaldi, Domini Veneti och så klart Cantina Negrar.

Anledningen till att Fields Wine Company står som producent är att dom äger varumärket Casteloro och att dom i samarbete med Cantina Negrar tagit fram den här amaronen. Den är gjord på druvblandningen Corvina (70%), Corvinone (15%) och Rondinella (15%). Druvorna har torkats i cirka tre månader. Vinet har fått ligga till sig i 24 månader på stora Botti.


Hur är då själva vinet? Faktiskt inte alls så tokigt. Det går så klart inte att jämföra med de amarone jag håller som Mina Favoriter. Dit är det ju mil, men av de amarone jag testat i segmentet under 200 kr är det nog det klart bästa. Jag brukar ofta säga att dessa viner kan vara riktigt hyggliga viner, men att amaronekänslan inte riktigt finns där. Casteloro ger mig en viss amaronekänsla.

Det är den första amaronen från 2016, som jag testar. Detta är en årgång som jag vet många amaroneproducenter har stora förväntningar på. Vi luftar den på sedvanligt vis dvs närmare två timmar i karaff innan vi börjar testa den.

I doften hittar vi mörka bär främst körsbär och björnbär. Lite örter och kryddor noterar vi liksom vanilj, kaffe och kakao. En hyfsat trevlig amaronedoft med andra ord.
I munnen känns det att det är en ung amarone med en trevlig fyllighet och bra friskhet. De söta mörka körsbären är på plats liksom en del andra mörka bär. Vi noterar precis som i doften lite örter och kryddor. Här finns inslag av nypon, russin, espresso och mörk choklad. Eftersmaken är hyfsat lång.
Visst kan vi förvänta oss en viss utveckling de närmaste två/tre åren, men inget för långlagring.

Vad skiljer den här amaronen från många av de som jag vanligtvis hyllar på bloggen. Det är nog djupet i smakerna, komplexiteten i doft och smak samt elegansen. Inte minst eftersmaken är ofta så mycket längre och komplexare.

Vi sammanfattar detta som ett trevligt vin med hyfsad amaronekänsla.

Betyg 3+

"Bolaget" vill ha 169 kr. Det verkar finnas gott om flaskor lite varstans i landet.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar