tisdag 24 september 2019

2012 R Contrada Passopisciaro

Jag tror det var bortåt sex/sju år sedan jag på allvar upptäckte Sicilien ur ett vinperspektiv. Jag blev verkligen tänd på druvor jag tidigare inte hört talas om: Frappato, Nerello Mascalese, Nerello Capuccio, Nero d´Avola, Perricone, Grillo, Catarratto m fl. Fast det är nog två druvor som jag allra mest kommit att ta till mitt vintankarhjärta. Det är dels det underbara Frappato från Occhipinti och dels Nerello Mascalese. Den senare druvan har jag skrivit om härinte minst här men även här.

Sicilien har jag endast besökt en gång och det är 40 år sedan. Jag hade då några goda vänner som seglat ner sin båt till Medelhavet och jag mönstrade på i Palermo och seglade utefter Siciliens nordkust några dagar innan vi ställde kosan mot Korfu. Även om jag redan börjat prova vin lite mer seriöst, så var fokuset noll på vin vid den resan.
Under 2020 så ska det äntligen bli av med att besöka Sicilien och några vingårdar. I början på juni bär det av. Det blir förutom vingårdsbesöken även vandring uppför Etnas sluttningar och mountainbike nerför de samma. Så vi lägger oss i hårdträning både vad gäller våra fysiska förutsättningar som de mer sensoriska. Vi började med att plocka fram en flaska från producenten Passopisciaro.

Producent är Vini Franchetti. Ägare är Andrea Franchetti, med ett förflutet i Toscana. Han förvärvade år 2000 en vingård på Etnas nordsluttning.  Han renoverade den, nyplanterade där det behövdes och började med vintillverkning. Här fanns också vinstockar som hade en ålder på mellan 70 och 100 år.  Vingårdarna ligger i närheten av byn Castiglione på nordsidan av Etnas sluttningar. Varje vinfält har lite egna förutsättningar bl a beroende på de utbrott som vulkanen haft, de stora höjdskillnader mm. Här kallas varje sådant fält Contrada.
Jag har googlat mig till att Passopiscario lär betyda "Fiskarens stig". 

Dom tillverkar 8 olika viner. Ett vitt, ett rött på druvor från lite olika vingårdslägen, fem stycken vingårdsbetecknade (Contrada) viner samt ett toppvin på en druvmix av Petit Verdot och Cesanese d´Affile. En Bordeauxdruva och en Laziodruva.

Jag har tidigare druckit och skrivit om deras Passorosso dvs vinet som till 100% är gjort pådruvan Nerello Mascalese från några olika vingårdslägen. Klicka på årtalet så får du mina tankar om just den årgången:2009 och 2012.


Det vinet vi dricker den här kvällen är från Contrada Rampante. Det är deras högst belägna vinfält och det ligger runt 1000 m över havsytan. Vini Franchetti äger här ett vinfält som är 1,7 ha stort. Det är en mycket gammal vingård, där vinrankorna har en ålder på runt 100 år. Högst beläget innebär också att det är där de sista druvorna skördas. Det görs 3 500 fl årligen av det här vinet.

2012 var ett väldigt hett och torrt år på Sicilien. Det kom ingen nederbörd mellan maj och oktober. Det tog lång tid för att få druvor som var mogna. Skörden påbörjades 22 oktober cirka tre veckor senare än normalt.
Musten har fått jäsa på stålfat under tio dagar. Det har sedan fått vila upp sig i 18 månader på stora neutrala ekfat.

Ett alldeles underbart vin, som fortfarande efter sju år känns ungt och som säkerligen har möjlighet att utvecklas något ytterligare. Detta var vår enda flaska. Vi drack den under två dagar. Vinet var väldigt gott och bjöd verkligen upp redan den första dagen. Vi trodde knappt det var möjligt att det skulle kunna vara bättre, men där tog vi fel. Det hade hänt en del under natten så att den andra halvan av flaskan fick oss att bli smått lyriska dag två.
I doften finns en fin samling röda bär, lite rosor, örter och kryddor, gott om steniga mineraler, aningens knallpulver och unset lakrits.
I munnen har det en bra friskhet och känns tämligen slankt. Allt i en elegant stil. Det är inne i en mycket drickvänlig fas just nu. I ena stunden hittar jag likheter med viner från Barolo och i den andra mer drag åt Bourgognehållet. Gott är det i alla fall.
Det finns, precis som i doften, en fin samling röda bär, vi tänker oss syrliga körsbär, tranbär, aningens jordgubbar och hallon, men det har också smugit sig in lite mörkare toner av typen blåa plommon. Lite örter och kryddor noteras liksom det stora inslaget mineraler av stenaktig karaktär och så det typiska etnadraget av krossad flinta sten. Friskheten och den härliga, trivsamma syran bidrar med sitt. Tanninerna finns där och gör sitt jobb med ett småkrafsande i gommen. Eftersmaken är något längre än medel med samma röda bär i fokus och med örter och mineraler i bakhasorna.
Det här är riktigt gott.

Betyg 4+

Just det här vinet finns inte på "Bolaget" däremot finns deras "basvin" Passorosso från 2016 i beställningssortimentet för 369 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar