onsdag 31 mars 2021

2010 Amarone, Fratelli Vogadori

I förra veckan var det uppehåll i CL-fotbollen. Istället började kvalmatcherna till VM 2022. Men fotboll som fotboll. Amarone går lika bra till VM-matcherna som till CL. I källaren låg en flaska från en producent jag inte druckit så mycket av. Jag köpte för dryga sex år sedan en låda med bl a två Amarone från Fratelli Vogadori. Ganska så omgående provade jag en flaska, vilket resulterade i detta blogginlägget. Nu har det gått dryga sex år och hög tid att dra korken ur den kvarvarande flaska.

Fratelli Vogadori drivs av dom tre bröderna Alberto, Gaetano och Emanuele. Dom utgör den tredje generationens vinmakare. Vingården ligger på tre olika höjdnivåer inte så långt från Negrar i Valpolicella Classico-området.

Den här Amaronen är gjord på druvorna Corvina, Rondinella, Molinara och Oseleta. Druvorna får torka i nästan fyra månader innan de pressas. Fermentationen äger rum under 12 dagar i ståltankar. Vinet får sedan ligga till sig runt 30 månader på nya franska ekfat. Slutligen får vinet ca sex månader på buteljen innan det är redo för marknaden.

Vi låter vinet få runt en timma i karaff innan vi börjar njuta av det. De lite yngre amarone kan få både två och tre timmars luftning, men en tioåring vill jag ha i glaset lite tidigare så att jag kan följa det mer ingående.

En ganska typisk amaronedoft med mörka bär, en del torkad frukt, kakao och en liten fin kryddighet. I inledningen noterar vi läder och höstlöv, men dessa viker tämligen snabbt undan för den mycket trevliga frukten.

I munnen är det en mogen amarone fylld av mogna mörka bär såsom körsbär, björnbär, hallon och blåa plommon. Förpackad i en något lättare stil. Här finns torkad frukt i form av katrinplommon, fikon, dadlar och aningens russin. En finstämd ton av kryddor ger sig till känna. Mjuka och lena tanniner bjuder ett försiktigt motstånd.
I den långa eftersmaken får vi en rejäl dos mörk, lite bitter choklad, några droppar espresso, körsbärskärnor och mera torkad frukt.
Jag var inte direkt imponerad när jag darck den här för sex år sedan, men den har utvecklats riktigt fint sedan dess. En underbar amarone, som just nu är helt på topp. Den har fått härliga mognadstoner med både djup och komplexitet i doft såväl som smak.
Betyg 4
Jag köpte den här flaskan av xwines.se för drygt sex år sedan. Priset var då 254 kr. Nu är det årgångarna 2015 och 2016 som är tillgängliga. Priset ligger ca 415 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar