söndag 3 mars 2024

Paul Déthune Cuvée Prestige (Princess des Thunes) med basår 2016.

Paul Déthune är nog den odlare i champagne som jag skrivit flest blogginlägg om. Det är så klart ingen slump. Det är min absoluta favoritodlare och alla de olika cuvéerna de producerar håller världsklass.

Paul Déthune har sin verksamhet i utkanten av byn Ambonnay, där dom förfogar över 7 ha vingårdar. Odlat vin har man gjort här i flera sekler. En omställning till hållbart jordbruk har gjorts. I oktober 2022 blev dom certifierade som "organic farming". Knappt 60 000 flaskor fördelade på elva olika cuvéer gör dom. Jag har provat sju av dom: Blancde Noirs, BlancdeBlancs, Extra Brut, Cuvée Prestige (Princesse), Millésime2008,  Cuvée A L´Ancienne 2008 samt deras Rosé. Jag köper mina flaskor av näthandlaren Franska Vinlistan

Ikväll är det deras Cuvée Prestige (Princesse des Thunes) som vi dricker. Den är gjord på lika delar Pinot Noir och Chardonnay. Basåret är 2016 och reservvin ingår med 30% från 40 olika år. Vinifieringen äger rum på ekfat. Reservvinet ligger på 34 hektoliter stora ekfat. Den här cuvéen degorgerades i april 2022 och fick då en dosage på 5g per liter.
Minns jag rätt så gör dom drygt 2500 flaskor av Cuvée Prestige och den betraktas lite som deras flaggskepp.
Jag har skrivit om följande basår: 20052008,  2011, 2013 och 2014.

Jag köpte en förpackning med 6 flaskor av Franska Vinlistan  på sommaren 2022. Det känns som läge att öppna den första flaskan nu i februari nästan två år efter degorgeringen.

Det här är en ung champagne, som lovar mycket gott inför framtiden.
I doften noterar vi en äppelsamling med gula, gröna och några enstaka röda. Här finns en del citrus, gula stenfrukter, lite rostat bröd och en rätt så stor arom av somriga grusvägar.

Smaken är frisk, torr och inte riktigt förlöst. Detta till trots är den fullt njutbar redan nu, men vi är övertygade om att den kommer utvecklas en hel del de närmaste åren.

Gröna och röda äpplen inleder i gommen och följs av citrus i form av mandariner, grillade citron, lite lime och blodapelsin. Nötter, persika och aprikoser, rostat bröd, röda bär i form av jordgubbar, smultron och tranbär samt några försiktiga mineraltoner (sten och krita) kan vi också ta till oss.

Riktigt god redan nu och bättre kommer den att bli.

Betyg 4+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar