måndag 7 mars 2011

Les Verrières "Clos des Soutyères" 2006

Den här lördagen är jag gräsänkling. Det är mycket skidor att följa på TV:n och därtill är det sedvanliga V75-tävlingar. Det får bli en lättlagad måltid. Inga direkta krusiduller. Jag går ner i potatiskällaren och tar upp lite potatis att råsteka tillsammans med egen odlad lök samt lite köpe-vitlök. En entrecote från Tjolöholm( någon mil från där vi bor). Från källaren har jag tagit upp ett Languedocvin. Vill minnas att det fick hyggliga omdömen.

Från importörens Bristlys augustibrev står att läsa: " Les Verrières de Montagnac är en egendom strax utanför Montpellier i södra Frankrike. Vinet är gjort på 70% syrah, 20% Grenache och 10% Carignan från vinrankor med en medelålder på 40 år".
Som så ofta har Bristly prisatt vinerna på ett humant sätt. Detta vin kostade 149 kr vid lanseringen i augusti 2010.

Jag häller som vanligt upp vinet i ett stort glas ca två timmar innan det är dags att börja smaka.
Min erfarenhet är att mycket ofta vinner vinet på att luftas ordentlig. Jag är där och småsniffar med jämna mellanrum

Färgen är vackert purpurfärgad.
Doften är stor och mäktig. Vad som slår mig med en gång är de underbara örter som möter näsborrarna. Körsbär (mörka), kryddor, lite läder och vanilj finns i bakgrunden.
Smaken är fullspäckad av mörk frukt, kryddor,läder,choklad och lite lavendel. Allt är i väldigt god balans. Naturligtvis finns här tanniner, mer kraftiga då vinet dricks på egen hand, men tillsammans med mat känns tanninerna tämligen avrundade och mjuka.
Det finns med all säkerhet en utvecklingspotential i det här vinet med tanke på tanninerna, men mycket gott redan idag. Jag testar nog nästa flaska om ett år igen.

Betyg 4+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar