tisdag 28 augusti 2012

Onkaparinga 2005

Jag minns första gången jag drack Onkaparinga, gjort på Grenache till 100%. Det var hösten 2010 och jag hade ännu inte börjat blogga om de viner jag dricker. Båden Niklas J och Erik(Winepunker) hade skrivit inlägg som väckt mitt intresse. Jag inhandlade två flaskor och så överraskade jag hustrun med lite mat och detta vin. Vi var helt förstummade. Gott är bara förnamnet. Det var samma känsla som när vi drack Las Flors första gången.Hustrun, som arbetar i centrala Göteborg, gick påföljande dag till Systembolaget i Nordstan och köpte de två kvaravarande flaskorna.

Jag provade om vinet för dryga året sedan, vilket resulterade i denna post. En flaska finns kvar och det gäller att hålla tassarna borta.
För någon vecka sedan upptäckte jag att Onkaparinga Grenache fanns i beställningssortimentet. Det var nu årgång 2005 och en beställning gjordes. I helgen var det så dags att testa 05:an. Hur står den sig mot 06:an?

2005 Clarendon Hills Onkaparinga Grenache.
Druvan är så klart grenache till 100 %. Priset är numera 499 kr. Årgång 2006 kostade 389 kr för två år sedan.


Vi möts av en mäktig doft. Hallon, körsbär och lite solmogna björnbär är det första vi tänker. Rejält med örter och kryddor ger sig tillkänna på ett tidigt stadium. En del animaliska toner spetsar till doften och i bakgrunden vilar ett floralt inslag. Häftigt men inte i samma utsträkning som i 06:an


 
 
I gommen får vi en dryck packad av solmogen frukt: körsbär och diverse skogsbär. En viss eldighet noterar vi, men vi störs inte av den. Gott om örter och en trevlig fatighet hottar till vinet en del. Syran är pigg men inte riktigt med samma stunns som i 06:an. Tanninerna är silkeslena. Eftersmaken är lång, men inte samma längd som i årgång 2006 och inte alls samma skitiga elegans. Vi hittar en del fat, tydliga inslag av choklad och så lite lakrits.
 
Visst tusan är det här gott, men i vårt tycke ett par nummer mindre och därtill en hundralapp dyrare.
Vi kan inte utesluta vare sig flaskvariation eller tunnelbeteende. Vi blir därmed lite återhållsamma med betyget.
 
Betyg 4+
 
 
Erik the Winepunker om du läsaer detta: Har du testat 2005 och hur tycker du den står sig i jämförelse med 2006?
 
 

2 kommentarer:

  1. Jag har inte provat dem mot varandra, endast separat vid olika tillfällen:
    http://www.winepunk.net/WinePunk/Provat/Poster/2010/1/8_Onkaparinga_Grenache_2005.html
    http://www.winepunk.net/WinePunk/Provat/Poster/2010/9/24_Otroliga_Onkaparinga.html
    http://www.winepunk.net/WinePunk/Provat/Poster/2011/5/7_Onkaparinga_Grenache_2006.html

    Jag tycker nog de håller samma klass, lite olika (jag tror syrorna är högre i '06, '05 är däremot renare och lite mer slimmad) men ganska jämförbara. Jag har av båda årgångarna i förrådet, så det blir förhoppningsvis tillfälle att jämföra.

    SvaraRadera
  2. Tack för info. Jag har nu läst din post från 20100108 och det lät ju bra. Det kan ju varit så att jag eller flaskan hade en dålig dag.

    J-C

    SvaraRadera