onsdag 22 augusti 2012

Zucchinisoppa och Morgon

Jag läste Magnus Reuterdahl vinblogg i helgen. På bondens egna  marknad på Södermalm hade han inhandlat några minizucchini och gjort en soppa som lät fantastisk. Nu är det ju så att bondens marknad har jag i mitt egna trädgårdsland. I måndags plockade jag fem små zucchini från mina plantor, tog en gul lök från löklandet och överraskade hustrun med en middag när hon kom hem på kvällen.
Receptet är precis som Magnus recept hämtat från Franska Matkompaniet.



Vi hade en öppnad flaska Morgon i kylen så den fick ackompanjera vår måltid.

2010 Morgon Cote du Py, Jean Foillard
Vi befinner oss i Beaujolais, som ligger i södra Bourgogne, strax norr om Lyon. Morgon är ett av tio Crus, vingårdslägen, i området. Vinet är till 100% gjort på druvan Gamay

Vi drack det här i våras när debatten om "naturviner" rasade i bloggosfären.
Vi har samma uppfattning nu som då. Det här är ett gott vin med trevliga och goda inslag av röda bär i såväl doft som smak. Friskheten och syrligheten gick bra ihop med vår soppa.
Vi har skrivit lite mer utförligt om våra intryck här.

Priset 249 kr tycker vi är i överkant och betyget kvarstår.

Betyg 3+


2 kommentarer:

  1. Hej, kul att du provade soppan - hoppas att den blev lika bra som min :) Lite avundsjuk blir man när man hör att du har sådana godsaker i ditt eget land.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Magnus!
    Den blev helt sagolik. Jag tog många pluspoäng när jag serverade den som en glad överraskning för hustrun, när hon kom hem efter jobbet.
    Jo, jag är lyckligt lottad med ett stort trädgårdsland, där jag bor utefter den nordhalländska kusten (Ölmanäs).

    SvaraRadera