tisdag 22 december 2015

2012 Bianco, Erba Alta från Marco Sara

Det händer emellanåt  att hustrun och jag provar ett för oss helt nytt vin. Det händer också emellanåt att vi stannar till vid första klunken. Tittar på varandra och utbrister "Jösses vilket vin". I söndags var det ett sådant tillfälle.
Vid ett av mina besök i Köpenhamn rekommenderade Fabio och Mie på Cibi e Vini ett vin från Friulien, som dom tyckte vi skulle prova. Friulien är det där området i nordöstra Italien som gränsar till Slovenien. Jag har vid två tillfällen tagit mig till Köpenhamn för att träffa odlare därifrån och få en inblick i deras viner. Det har varit spännande möten och ökat min kunskap om viner jag tidigare aldrig hört talas om. Du kan läsa om dessa möten här, här och här
Marco Sara är en liten producent med verksamheten runt byn Savorgnano dell Torre några mil nordost om Udine. Odlingen sker efter ekologiska principer och årsproduktionen ligger på knappa 15 000 buteljer fördelat på åtta olika viner. Du som vill veta mer om Marco Sara hittar detta på den utmärkta bloggen Billigt Vin.

Kvällens vin Erba Alta är gjort på druvan Tocai Friulano, som växt på en 0,6 ha stor vingårdslott med stockar som är 60+ dvs dom är i min ålder.
Druvorna skördas mycket sent så att en viss andel (20-30%) blivit botrytis angripna. Vinet ändå torrt.
Det har fått spendera runt ett år på barriquer. Det har fått en mycket varsam fatbehandling.
Vinet har en vacker guldgul färg med några bärnstens nyanser.

I doften hittar vi gul frukt plommon, päron, aningens  bittermandel och en hel del mineraler. Visst är det en angenäm doft och visst väcks det en del förväntningar. Ändå är den försiktig i hela sin framtoning.

Smaken däremot är definitivt inte försiktig.
Här finns en del kraft och smaker som träffar Vintankarhjärtat mitt i prick. Nästan ett spektakulärt vin. Gott är bara förnamnet!
Det är fylligt, lite fet på något sätt och med en komplex smak. Detta samtidigt som det har en balans och friskhet som är sagolik.
Det finns gott om gul frukt med ett lätt oxidativt inslag. Mineraler, lite ängsblommor, champinjoner, tryffel och ännu mer gula frukter. I avslutet visar mineralerna en viss sälta samtidigt som frukten har en lätt sötma.

Jag köpte bara denna enda flaska. Undra om jag kan få Fabio att lägga undan ett par flaskor till nästa Köpenhamnsbesök?

Betyg 4

Jag betalade 129 DKK för det här vinet, vilket måste betraktas som ett synnerligen bra pris.
Det är nog läge att titta på Marco Saras andra viner också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar