fredag 24 februari 2017

Amarone 2007. Speri och Rosson

Förra veckan drog slutspelet i Champion League igång. Ni som följer oss på bloggen vet att Vintankar mer än gärna kombinerar fotbollstittandet med ett glas Amarone. Naturligtvis blev det så förra veckan.

Årgång 2007 är en årgång som har varit väldigt bra, men mina intryck är att 2007:orna har börjat nå sin topp nu när de är 10 år gamla. Jag tycker att 2006:orna har en bättre lagringspotential, så därför kommer jag dricka upp 07:orna före 06:orna.
Den senaste veckan har vi druckit två olika 2007:or: Speri och Rosson

En traditionsrik amarone och producent, som numera även är ekocertifierad. Druvmixen är den klassiska Corvina och Corvinone ca 70%, Rondinella 25% och Molinara 5%. Druvorna kommer från vingården Monte Sant´Urbano.

Jag drack en 2006:a för tre år sedan. Vad jag tyckte om den hittar du r. Där finns det också lite mer info om både producenten.och vinet.
Det skall sägas med en gång att Speri 2007 är en fantstisk amarone. Just nu i ett alldeles underbart drickfönster och kommer säker förbli där i flera år till. Ytterligare utveckling känns tveksamt, men å andra sidan behövs det inte när den uppträder så här. Återigen bekräftar Speri varför jag placerat den på min Tio i Topplista.

Doften är kraftfull, även om doften hos 2007:an kanske är något mer nedtonad och elegansen lite mer tydlig. Vi känner mörka bär, torkad frukt (inte så mycket russin) och lite kryddor.
I munnen är det till en början den mörka frukten läs söta mörka körsbär, blåa plommon och skogsbär som dominerar. Tämligen omgående i sällskap med torkad frukt: katrinplommon, fikon, dadlar och unset russin. Det finns ett tydligt inslag av örter/kryddor, en del kakao samt försiktiga toner från fatlagringen.
Vinet har en bra friskhet från den fina syran. Det finns ett lätt tuggmotstånd genom de behagfulla tanninerna, vilka gör att Speris amarone upplevs lite stramare än många andra amarone.
Just den fina balansen frukten-syran-nätta tanniner är Speris adelsmärke.
Eftersmaken är på amaronevis lång och utdragen: fruktsötma, torkad frukt i kombination med bitterheten från högklassig mörk choklad är vansinnigt läckert.
Betyg 5-
Priset på SB är 360 kr. Fast där är det årgångarna 2011 och 2012 som gäller.

Detta är en amarone som givit mig en hel del huvudbry. Jag drack 2006:an för snart fem år sedan och var riktigt lyrisk. En fantastisk amarone. Två år senare drack jag 2007:an för första gången och fattade ingenting. Oerhört besviken.
Det har nu gått dryga två år. Har det gått åt rätt håll med 07:an?
Nej jag kan inte påstå det. Vinet förblir lite kort och frukten är lite stum. Visst här finns en del torkad frukt, örter och kakao. Eftersmaken något kortare än medel och med söta mörka körsbär och mörk choklad i avslutet.
Det här är inget dåligt vin bara en medioker amarone.
Betyg 3
Priset är sedan en tid nedsatt till 191 kr på Systembolaget.

Mysteriet med Rosson kvarstår. En fantastisk 2006:a och en medioker 2007:a. Hade man tur med 06:an eller otur med 07:an? Svaret kan nog endast fås genom att testa fler årgångar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar