fredag 17 februari 2017

Barolo and Friends besökte Göteborg 8 februari

För första gången någonsin besökte eventet Barolo&Friends Göteborg.Ett evenemang som som förekommer på ett flertal platser runt om i världen. Min första kontakt var i juni 2015, när det gick av stapeln i Köpenhamn. 2010 startades ett samarbete för att främja vinproducenterna i Piemonte. Det går under namnet I vini del Piemonte. Genom Grappavitas försorg blev det ett event i Göteborg.


Nio producenter visade upp sin viner. Jag hann med en snabbtest av samtliga och tycker att det genomgående hölls en väldigt bra kvalitet.

Carlo Revello E Figli i La Morra gör runt 30 000 flaskor. Deras Dolcetto var verkligen fin.
Barolo RG 2013. Naturligtvis alldeles för ung idag, men här fanns det saker som ändå tilltalade mig. Dom letar efter en svensk importör.

Ivaldi Dario håller till i Nizza Monferrato. Deras Barbera Superiore  "1613" var verkligen fin.
Den som kanske gjorde störst intryck på mig var Travaglini från Gattinara. Där deras Riserva och Il Sogno särskilt tilltalade mig.

Silvia Castagnero bjöd på en riktigt bra Grignolino.
Frisk, slank, röda bär, lite kryddor och en drös rosor. Gott! Helt klart en underskattad druva!
Silvano Bolmida med sin 7 ha i Bussia i Monforte d´Alba bjöd på några läckra Barolo, där deras Riserva 2011 speciellt utmärkte sig.
Även en klart godkänd Barbera presenterade dom.

Grasso Fratelli bjöd på två trevliga Barbaresco, särskilt Vallegrande 2008 blev jag förtjust i med sina lätt bitande tanniner, ljuvlig nebbiolofrukt och fina friskhet. Deras Langhe Nebbiolo var i dasgläget lite ung, men kändes lovande. Barberan 2010 vill jag väldigt gärna testa igen.
Malvira presenterade en Brachetto som jag gillade. En väldigt bra dryck till jordgubbar. Frisk och lättdrycken och med en stor charm. Med sina 5% är det här ett helt perfekt komplement till röda bär heta sommardagar.
Rivetto bjöd på en riktigt bra Barbera. Lite dyr kanske. Riservan Leon 2010 är ett mycket bra Barolo. På SB kostar 2009 740 kr.
Giacomo Vico hittar vi runt den lilla staden Canale. Deras Roero hade fina röda bär, lite kryddor och aningens lakrits, även Barberan var mycket trevlig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar