onsdag 14 juni 2017

En trippel från Brunelli: Corte Cariano, Inferi och Recioto

I lördags hade vi några vänner på middag. Annki och Olof ska lämna Kungsbacka om några veckor för att bosätta sig på Gotland, så vi måste få ta ett ordentligt avsked. Om två år blir både Olof och jag 70 år. Födda på samma dag, så har det under åren blivit några gemensamma firningar. Vännerna Pelle och Nina anslöt också Dom har ju varit arbetskamrater med O. Pelle är tre veckor äldre än O och mig, så vi har vid några tillfällen rest iväg och firat varandra. Nu planerar vi en resa till Valpolicella och boende hos Brunelli någon gång under 2019.
Så klart måste det bli viner från Brunelli vid planerandet.

Ni som följer mig på bloggen vet att just Az. Agr. Brunelli är en av mina absoluta favoriter i Valpolicella.  Kvällens alla tre viner levererade som förväntat storartade vinupplevelser.

2013 Corte Cariano har varit en ofta återkommande gäst hos Vintankar. Nu är det vår sista flaska som går. Jo,en ny beställning är lagd. Den går ju numera att hitta på välsorterade Systembolagsbutiker. Priset 160 kr måste anses som  riktigt bra.
Även den här sista flaska levde upp till våra högt ställda förväntningar. Jag skrev ett blogginlägg i mars om Corte Cariano så jag hänvisar helt enkelt till det blogginlägget
Betyget 4- kvarstår.


2011 Campo Inferi är en av två Riservor som Brunelli producerar. Även detta vin drack jag nyligen och det levererar den här kvällen precis samma makalösa upplevelse som i början på maj. Ja den här amaronen är något alldeles enastående.
Betyget 5 även ikväll. Smaknoteringarna samma som för en månad sedan och du läser dom här.

2015 Recioto
Brunelli gör en alldeles lysande Recioto. Den senaste årgången jag skrivit om är 2012. Årgång 2015 provade jag vid höstresan och även den imponerade. Den har samma druvsammansättning som tidigare årgångar d v s Corvina och Corvinone ca 70%, Rondinella 25% och en liten slatt Molinara. Druvorna får ligga och torka dryga tre månader. Jäsningen äger rum i cirka 30 dagar med en jästkultur som "dör" då vinet får en alkoholhalt på 13%. Allt socker har inte blivit utjäst. Det blir därför kvar en restsockermängd. Hur stor är jag lite osäker på. Visst är vinet sött, men det finns samtidigt en väldigt fin syra som balanserar sötman så att vinet inte upplevs särdeles sött. 

Vi möts av en stor och magnifik doft av körsbär och lite andra mörka bär, en hel del blåa plommon, torkad frukt, söt piptobak och någon liten blommighet.

I munnen är det söta mörka körsbär och torkad frukt som dominerar. Förstärkt med örter, skogsbär, plommon, mörk choklad och någon liten hint av nötter. Eftersmaken är raffinerat lång med mera torkad frukt, mörk choklad, violer och körsbärskärnor. Avslutet har den där lilla bittra tonen som vi formligen älskar. Visst är det sött, men syran både balanserar sötman och skapar friskhet.
Betyg 5-


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar