lördag 22 juli 2017

2005 Marta Galli från Le Ragose

När amaronesuget satte in efter vår cykelsemester i Alsace, så plockade jag upp en av Le Ragoses Amaroneviner. Le Ragose är en producent jag håller högt. På hösten 2015 fick dom en svensk importör. En närmare presentation av Le Ragose och några av deras viner skrev jag här. Dom hör ju också hemma på min egna Tio-i-Topp-lista.

Den här gången blev det varianten Marta Galli. Tidigare har jag endast druckit 2004:an av den här amaronen. Du hittar mina tankar här och här.

Druvmixen är 50% Corvina, 20% Corvinone, 20% Rondinella och 10% andra godkända druvor.
 Druvorna torkas i 3-4 månader. Efter jäsningen ligger vinet till en början på ståltankar i 8-10 månader. Det får därefter ligga någonstans emellan 24 och 36 månader på nya franska ekfat. Slutligen sex månader på flaska innan det ska ut på marknaden.
Det här vinet görs inte varje år och när det görs så är det i en liten upplaga. Runt 3 000 flaskor.

Vi möts av en massiv amaronedoft, där de mörka körsbären och den torkade frukten spelar huvudrollen. I birollerna hittar vi lite örter och aningens kakao. Vi doftar länge och väl och njuter fullt ut av doften.
I munnen återkommer omgående de söta mörka körsbären från doften. Det är en kraftfull och intensiv smak. Här finns också solmogna björnbär, blåa plommon och massor av torkad frukt. En finstämd ton av örter spär på smakintrycken liksom mörk choklad och lite espressokaffe.
Precis som i alla Le Ragoses viner finns här en fin syra och finstämda tanniner. Fast Marta Galli är nog den av Le Ragoses amaroneviner där tanninerna är som allra mjukast och lena. Eftersmaken är riktigt lång med mera söta körsbär, katrinplommon, en tydlig ton av russin och det lilla bittra avslutet av riktigt mötk choklad.
Betyg 4+
Vi köpte den här flaskan vid ett besök i Danmark hos Carlo Merolli för dryga 300 DKK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar