onsdag 25 juli 2018

2009 Tokaji Furmint, Chateau Cloche

Månadens vin i juli på forumet finewines.se var en Furmint från Chateau Cloche. Ni som följer bloggen vet att jag ganska ofta deltar i dessa vinprovningar.
Det kostar inget att vara medlem på forumet. Det är bara att registrera sig och ta del av diverse nördiga vinmänniskors tankar och åsikter om vin. Just projektet "Låt oss dela en pava över nätet" tycker jag är lite extra kul. Någon av medlemmarna väljer månadens vin. De som har lust deltar genom att köpa en flaska och sedan förmedla sina tankar.

Ofta har det blivit viner som jag normalt inte köper, så jag får mina vyer vidgade.
Chateau Cloche Kft, privatägt företag som grundades 2008 i Szerencs, Tokaj. Vinhuset har kontrakterat 5 Ha odlingsmark i de historiska vinområdena Betsek och Harcsa vilka domineras av vulkanisk jordmån. Druvorna som odlas är Furmint (70%), Hárslevelu  V(25%) och Sárgamuskotályos(5%). Vinstockarnas ålder ligger mellan ca 40 och 45 år.

Detta är ett vin uteslutande gjort på druvan Furmint, som vuxit på sluttningarna i Betsek och Makkos. Spontan jäsning på ståltank. 6 månader på ekfat

Ett vin som inte påminner om något annat jag druckit. Mycket spännande!

Färgen går i en gyllen-gul ton.
I doften hittar jag massor av äpplen även lite bokna sådana, aningens kåda (initialt), nyanser av tropisk frukt, en svag ton av citrus och örter, unset honung och lite krossad flinta sten.
Spännande, men inte direkt inbjudande.
Ett torrt vin som har en försiktig fruktsötma. Fast jag hade önskat mig lite mer syra, men det är kanske åldern som spelar ut sin rätt. Vinet har nog passerat sin topp, så ingen mening att spara några flaskor.
I munnen återkommer äppelkompotten. Nu förstärkt med ett tydligt citrusinslag, några droppar päroncider, lite örter,  någon tropisk frukt, aningens honung och stenmineraler.
För sitt pris (108 kr) är det ett helt OK vin. Spännande att ha provat, men något återköp blir det inte.
Betyg 3.
Jag har testat några viner på druvan Furmint tidigare. Dom har visserligen varit yngre, men påminner inte alls om detta vinet se blogginläggen om Mandolas Furmint och Dobogó.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar