söndag 27 januari 2019

Två italienska viner från 2013: Barricadiero och Il Frappato. Ekoviner definitivt kanske t o m Naturviner?

Jag vill ju gärna lämna mitt bidrag till en minskad miljöförstöring. Jag började redan på 1980-talet med husbehovsodling enligt organisk-biologiska metoder. Medlem så klart i FOBO. Sedan skall en ju så klart vara konsekvent i allt sitt agerande, men det klarar jag inte. Miljötänket finns där bak i huvudet, men jag erkänner det blir ett par flygresor om året till destinationer i Europa. Väljer bilåkande, då kollektivtrafiken blir för omständlig, dricker inte bara ekoviner, men försöker ta reda på fakta om de viner jag köper e t c.

Ekologiskt, organiskt, biodynamiskt, krav eller naturvin. Begreppen är många. Ibland används dom som synonymer. Jag tycker att Per Karlsson har gjort ett gott försök, i ett blogginlägg på bkwine, att reda ut begreppen. Den som vill fördjupa sig i det här ämnet får rådet att läsa Pers och Britts bok Vinet och miljön, ekologiskt, biodynamiskt och naturligt. Jag skrev en recension om boken här på bloggen för snart fyra år sedan, som du kan läsa här.
Två viner som faller in under beteckningen Ekoviner och som av många också betraktas som Naturviner drack vi tillsammans med goda vänner under trettondagshelgen.

2013 Barricadiero Offida Rosso.
Producenten Aurora startades av ett gäng goda vänner på 1970-talet. Idag är det populärt med eko-odling, biodynamiska odlingsmetoder etc, men då i mitten på 70-talet var det inte så. Dom har därför varit lite av föregångare och banat vägen för eko-tänket bland vinbönder.
Nu är det nästa generation som för traditionen vidare. Idag omfattar vingården 32 ha, varav 10 ha vinodlingar, 2 ha olivodling, 1 ha fruktträd, 5 ha varierande grödor och resten skog.
Geografiskt befinner vi oss i närheten av Offida i distriktet Marche.

Barricadiero är gjort på druvan Montepulciano, där druvstockarna är dryga 20 år. Ibland har dom haft 5% Merlot eller Cabernet S, men årgång 2013 ska enligt deras hemsida vara Montepulciano till 100%. Vinet har fått ligga till sig i cirka två år på 228 liters ektunnor. Vinet buteljerades i januari 2016.
Etiketten är designad av konstnären Carlo Marchetti.


I doften hittar vi lite mörkare toner, där särskilt läder, jord och mörka bär sticker ut, men även lite örter och aningens viol kan noteras.
I munnen är det de mörka bären i form av björnbär, blåbär, körsbär och katrinplommon som omedelbart möter oss. Örter och kryddor kompletterar på ett förtjänstfullt sätt. Lägger vi sedan till järnhaltiga mineraler (tänk blod), stenmineraler och några florala toner så blir bilden nästintill komplett. Bra syra och småbitande tanniner ger både ryggrad och karaktär åt vinet.
Betyg 4
Årgång 2012 finns i beställningssortimentet för 296 kr. Den är t o m kanske något vassare. Mina tankar finns här.


2013 Il Frappato, Arianna Ochipinti
Producenten Arianna Occhipinti har sina vingårdar på Siciliens sydkust nära byn Vittoria. Dom odlar i huvudsak Frappato och Nero d´Avola och så görs det olivolja. Odlingarna bedrivs efter en blandning av ekologiska och biodynamiska principer. Förutom Il Frappato gör hon också Grotte Alte (lika delar Frappato och Nero D´Avola), SP68 (70% Frappato och 30% Nero D´Avola) och Siccagno (100% Nero D´Avola) samt ett vitt vin SP68.
Min favorit är utan tvekan Il Frappato. Det är gjort till 100% på druvan Frappato, därav namnet. Vinet har fått ligga på skalen i uppåt två månader och därefter har musten fått vila under 14 månader på 25 hl-fat av slavonsk ek. Vinet är ofiltrerat. Åtskilliga blogginlägg har det blivit. Du som vill veta vad vi tyckt om tidigare årgångar klickar på resp årtal så hittar du våra tankar om just den årgången:  201020112012, 2013 och 2014.

Återigen en flaska med drickglädje från Arianna Occhipinti. Det är faktiskt likadant varje gång vi öppnar en flaska Il Frappato. 2013 är i ett perfekt skick nu
Den underbara frukten (mörka körsbär, mörkröda hallon,tranbär). De underbara kryddorna och mineralerna(krossad flintasten, grus, vulkan). Och de förföriska blommorna. Slank, bra syra och läckra lättsamma tanninerna.
Strålande gott helt enkelt.
Betyg 5-
Jag köper mina flaskor i Köpenhamn hos den mycket gemytliga mat- och vinaffären Cibi e Vini. Minns jag rätt betalade jag runt 260 DKK.
Det finns en svensk importör och det dyker upp flaskor emellanåt. Dom försvinner väldigt fort.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar