torsdag 25 februari 2021

2019 Metagitnion, Sclavos

Jag läste för några år sedan en del intressanta blogginlägg om grekiska viner, som gjorde mig rejält nyfiken. Många viner var ekologiska, vilket så klart gjorde det extra intressant. I Sverige fanns då inte så mycket att välja på. Jag upptäckte att det i Danmark fanns en vinimportör Oinofilia med ett brett utbud av intressanta grekiska viner. Jag gick in på deras hemsida och gjorde en beställning av 12 olika viner. Det resulterade i en serie blogginlägg under 2018 som du kan läsa här. Vid våra årliga besök i Köpenhamn har förutom italienska viner även några grekiska viner fått följa med hem. Så kom pandemin och några resor till Köpenhamn blev det inte av under 2020. Jag gjorde en ny beställning av Oinofilia och för ett par dagar sedan kom mina grekiska viner. Många nyheter för mig, men också några favoriter.

Detta får bli det första blogginlägget i en serie om 12, som handlar om grekiska viner.

2019 Metagitnion.

Det här mycket goda och för mig lite annorlunda vinet fanns med bland de viner jag köpte 2018. Det var då i versionen årgång 2014, vilket du kan läsa om här

Familjen Sclavos har varit involverade med vinmakning sedan 1919 på Kefalonia. 1986 blev dom certifierade som organisk-biologiska odlingar. Evriviadis Sclavos tog sin agronomexamen 1996 och övertog strax  därefter familjens verksamhet. Omedelbart började han ställa om till Biodynamiska odlingsprinciper. Geografiskt befinner vi oss i den joniska övärlden på ön Kefalonia i byn Lixouri. Han har satsat på lokala druvor såsom Robola, Mavrodaphne, Tsaoisi, Vostilidi m fl.

Metagitnion är till hundra procent gjort på den mycket lokala druvan Vostilidi från hundraåriga vinstockar.
Ingen klarning, ingen filtrering, inget svavel och lagring på använda ekfat har skapat ett vin med en bärnstenfärgad ton.
I början på 2014 drabbades Kefalonia av en svår jordbävning. Sclavos vineri fick så klart stora skador. Trots detta lyckade han ändå med konststycket att producera en del vin det året bl a Metagitnion.


En annorlunda och samtidigt angenäm doft av torkade aprikoser, nektariner, fikon och apelsinmarmelad är det jag omgående noterar vid den första sniffen. Det dyker strax därpå upp toner av nötter, citrus, sommarblommor och inte minst mineraler från vulkanjorden. Allt spetsat med örter och kryddor.

Det här är ett vin med en härlig friskhet, som i munnen ger en annorlunda och samtidigt sällsam upplevelse. Det startar med de där torkade frukterna från doften. Härliga röda citrustoner tillkommer. En trivsam ört- och kryddighet (bl a kanel, kardemumma), aningens bokna äpplen, vulkanmineraler, nötter och en lätt touch av muscovadosocker. Minsann finns här inte några mjuka, lättavrundade tanniner som bjuder på ett härligt motstånd! Eftersmaken är något längre än medel och där tillkommer aningens vanilj och honung.

Ett spännande och annorlunda vin, men framförallt gott.
Betyg 4
Jag fick betala 319 DKK.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar