söndag 25 september 2011

Bokmässa och lite vin.

Torsdagen tillbringade jag i stort sett hela dagen på Bokmässan i Göteborg. Öppningsdagen är egentligen tänkt för branschfolk, men jag hade lyckats få en biljett som var giltig alla fyra dagarna så det fick bli ett besök omedelbart. Härlig stämning, trevliga och givande seminarier gjorde att jag stortrivdes.
Jag inhandlade Jan Guillos senaste bok "Brobyggarna" och även Torbjörn Flygts "Outsider", en fortsättning på boken "Underdog".
VinUnic hade en monter vid trädgårdsavdelningen. Möjlighet fanns att prova 3 viner för 50 kr. I slutet på dagen slog jag mig ner med ett glas champagne. Pris 50 kr. Ganska så hyggligt prissatt. På bolaget kostar en flaska 349 kr

Louis Roederer Brut Premier.
Detta bubbel är gjort på 2/3 Pinot Noir och 1/3 Chardonnay.
En blekt ljusgul färg lyser genom plastglaset.
Det doftar av citrus och gröna äpplen. En trevlig brödaktig arom stiger också fram med ett visst mineralaktigt stuk.
Jag smakar och finner en lättsam trevlig skumpa. Här är det röd/gröna äpplen och citrus som dominerar. Jag känner också toner av biskvier (ni vet de där små sakerna som man hällde på nyponsoppan när man var liten). Trevlig syra gör att vinet känns piggt. Där finns också något som ger vinet en liten krämig nyans och i den trevliga eftersmaken stiger mineralerna fram.
Betyg 4


Jag promenerar från Bokmässan till Restaurang Bliss.
Jag ska träffa några före detta arbetskamrater och äta en bit tillsammans. Jag tar en saltimbocca och lite sallad. Jag dricker till detta ett glas Chianti som jag betalar 95 kr för. Det är inget stort utbud av viner på glas ca fem/sex varianter rött resp vitt.
Maten är vällagad och god. Priserna på maten är rimliga och vi har en riktigt trevlig kväll.
Men det är det här med vinpriser. Vinet jag dricker kostar på Systembolaget 129 kr för 75 cl. På restaurangen kostar det 395 kr. Jag har varit med om mycket värre exempel, men visst förtar det intrycket en del.

Nipozzano 2007
En Chianti från Frescobaldi. Italienska Viner drack 2006 och skrev så här.
Druvor: Sangiovese 90%, kompletterande druvor 10% dvs Malvasia Nera, Colorino, Merlot och Cabernet Sauvignon.
Vi luktar på vinet  och känner mörka bär kompletterade med lite kryddor och mocca toner.
Smaken karaktäriseras av mörka körsbär, lite kaffe- och chokladsmaker. En vaniljsmak ligger där i bakgrunden och trycker på hela tiden. Eftersmaken är medellång och då kommer lite örter fram.
Ett lite för lättdrucket vin. Tanniner finns där men håller sig i bakgrunden. Det finns egentligen inget som får mig att rusa till SB och köpa detta vin. Det är ett ordinärt vin som i min smak är lite för tillrättalagt och välanpassat.
Jag drack Nipozzano första gången i Florens 2005. Både hustrun och jag gillade det då, men våra smakpreferenser har gått i en annan riktning.
Betyg 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar