måndag 5 september 2011

Las Flors 2008

Vilket veckoslut det har varit! Högsommarvärme och för min del derbyhelg i Malmö.
Fredagen ägnades åt "skördearbete" bl a så har lök tagits upp och hängts på torkning.
Brodern från norr hade sin sista semesterdag och det celebrerade vi med grillade lammracks, rotfrukter, gorgonzolakräm och så lite vin.
På lördag åkte jag och mina goda vänner L och R till Malmö för att se travtävlingar i dagarna två. Inga pekuniära framgångar men rik på nya erfarenheter blev vi.

Las Flors 2008.
Detta var fredagkvällens vin.
Jag upptäckte Las Flors förra året. Jag drack då årgångarna 2006 och 2007. För mig var det en av årets vinupplevelser. Jag läste på Punkarns blogg att årgång 2008 hade anlänt. Vad han skrev kan du läsa här.
Jag beställde omedelbart en sexpack och i fredags var det så dags för premiär för årgång 2008.
Las Flors blandas på runt 20% Mourvedre, 40% Syrah, 40% Grenache och 0% stjälkar.
Vi har här ett vin från Languedoc. Producent är La Pèira en Damiasela. Las Flors finns i beställningssortimentet och kostar 299 kr.
Mina förväntningar är rejält uppskruvade. Vinet levererar även i årgång 2008. Och som det levererar.
Jag häller upp vinet på karaff tre timmar före det är dags att smaka på det. Redan där i starten tränger en mäktig doft fram. Tre timmar senare är det en intensiv doft av körsbär, örter, peppar, lakrits och blommor som når våra luktorgan. Fantastiskt! Vi njuter i omgångar av doften innan vi tar första klunken.
Gommen möts av en kompakt körsbärssmak med rejäla stänk av örter, svartpeppar, mörk choklad. En viss blommighet kan vi spåra. Eftersmaken är lång med mörk frukt- och bärsmak och vi får en påminnelse om vår cykeltur i Provence i somras dvs här finns en ljuvlig ton av pinjeträd. Vinet vill inte öppna sig helt. Vi känner att här finns ännu mer att få. Tanninerna och den mörka frukten/bären är i god balans, men ännu inte förlösta fullt ut. Ett helt suveränt vin idag men kommer att bli något enastående om ett par år.
Höga förväntningar leder alltför ofta till besvikelser, men så är inte fallet här. Vi är bara så glada att vi upptäckt Las Flors. Årgång 2008 är dessutom 90 kr billigare än årgång 2007.
Betyget är oerhört enkelt att sätta en solklar femma, som om ett par år säkerligen får oändligt många plusstecken efter sig.
Betyg 5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar