torsdag 12 december 2019

2017 Stefano Valpolicella Superiore från Stefano Accordini

Jag har nog druckit alla olika viner som Stefano Accordini producerar. Tidigt i höstas fick jag höra att dom nu gör en Valpolicella Superiore som är namnad efter vinfirmas grundare. Just Superiore var Stefanos favoritvin, så jag var så klart tvungen att köpa några flaskor. Nu är det dags att testa den första flaskan.
Stefano Accordini har jag besökt ett flertal gånger. Ett par gånger tillsammans med Club amarone, men också på egen hand. Jag har alltid blivit väldigt vänligt bemött. Fått en rundvisning och en vinprovning. Nu är det drygt fyra år sedan det senaste besöket, vilket resulterade i det här blogginlägget. Det börjar bli hög tid för ett återbesök.
Det här vinet är gjort på druvorna Corvina (80%), Rondinella (15%) och Molinara (5%). Då druvorna anses mogna handplockas dom, avstjälkas och pressas. Jäsning sker på ståltankar och varar omkring en vecka och hela tiden med skalkontakt. Vinet får sedan ligga till sig i 6 månader på ekfat innan det buteljeras, därefter ytterligare ett par månader på flaska innan det börjar säljas.
Ett vin helt utan torkade druvor om jag förstått saken rätt.

Vinet går i en rubinröd nyans av något ljusare karaktär.
Doften är inte så kraftig, men ändå tydlig. Inslaget av körsbär är helt dominerande.
I munnen är det väldigt rakt på sak. Slankt och friskt. Lättsamt. Ren körsbärsjuice med några stänk av örter och mineraler. Lite törstsläckande. Härlig syra och behagliga tanniner. Elegant i sin struktur. Inte så komplext. "Semplice ma non banale" som dom säger därnere i Valpolicella.

Detta är ett everyday vin, som passar till en massa enklare maträtter. Ett ungt vin som ska drickas ungt. Här behövs ingen ytterligare lagring utan mina flaskor kommer jag dricka upp de närmaste två åren.
Betyg 3++
Vinet finns inte på SB. Jag betalade 11,5 euro flaskan inkl frakt. 20 kr i alkoholskatt till den svenska staten tillkommer.





2 kommentarer:

  1. Hur/varifrån impoterar du dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag är guldmedlem i Club Amarone, vilket innebär att jag ett par gånger om året får chansen att privatimportera vin genom dom.Bra priser och bra service.
      Alkoholskatten får jag betala själv, men det är en enkel sak att ordna på egenhand.

      Radera