måndag 17 februari 2020

2015 Chianti Classico och 2011 Riserva från Bucciarelli och Fanwine.

5 juni 2007 kom domen från EU-domstolen (den s k Rosengrendomen), som har möjliggjort för svenska konsumenter att kunna handla alkohol direkt från andra EU-länder, under förutsättning att det görs på rätt sätt. Nedanstående gäller då du själv inte transporterar vinet vid införseln.
1.
Jag kan som individ själv köpa och ombesörja transport av t ex viner från en vinproducent inom EU till Sverige.  Inköpet ska avse vin för eget bruk. Alkoholskatt ska betalas till Skatteverket och ett  ledsagardokument ska följa med varorna.
2.
Jag kan använda mig av näthandlare s k distansförsäljning, som betalar svensk moms och svensk alkoholskatt. Detta har jag gjort lite till och från. Franska Vinlistan är väl det företaget jag mest frekvent använt mig av. Oftast har det då handlat om champagner som inte funnits tillgängliga i vare sig det fasta sortimentet eller beställningssortimentet hos Systembolaget. Under hösten upptäckte jag en distanshandlare (Fanwine.se), som hade ett mycket trevligt upplägg. Klicka på länken så får du deras affärsidé.

Jag började få lite tomt på Chianti här hemma, så när Bucciarelli-projektet dök upp under hösten så hakade jag på och plockade ihop några flaskor För några veckor sedan fick jag ett mail att nu var projektet i hamn och om några dagar skulle mina vinerna levereras till mig under förutsättning att jag hade betalat mina flaskor. Ett par dagar efter betalning anlände mina flaskor. Nu är det dags att testa de två första.


Familjen Bucciarelli har sedan slutet på 1800-talet ägt och brukat jorden på gården Antico Podere Casanova. Det startade med Gaetano, fortsatte med sonen Dino och sedan har det rullat på. Idag är det fadern Ezio och sonen Massimo som bär ansvaret. Totalt äger dom 20 ha varav vinodlingarna omfattar 7 ha. De övriga 13 ha är jordbruksmark. Vinodlingarna drivs enligt organisk-biologiska odlingsprinciper. Vingården är certifierad. Dom har även ett Agriturismo. Vinportföljen består av följande viner: Chianti Classico, Chianti Classico Riserva, ett IGT-vin Gandino (familjens stolthet) samt ett vitt och ett rosato.

2015 Chianti Classico 

Druvan är Sangiovese till 100 procent. 14-28 dagars maceration. 20-24 månader på stora fat s k botti.

Här har vi ett slankt vin med viss stramhet och fin frukt. Rustikt och kanske inte så komplext, men väldigt mycket chianti. Och så är det ju det där med den härligt fina, lite syrliga körsbärsfrukten. Om något är ett "everyday wine", så är det detta.

I doften får vi läder, lite jord och en god portion körsbär. Lägg till lavendel, stendamm och nylagd grusgång, så är bilden rätt komplett.

I smaken återkommer den fina, syrliga körsbärsfrukten nu förstärkt med steniga mineraler, lite örter och aningens balsamico. Bra syra och med ett finstämt tanningrepp i munhålan. Drickvänligt och gott.
Vad mer kan en begära för 175 kr?!
Betyg 4-


2011 Chianti Classico Riserva
Nu tar vi ett par steg uppåt och dricker deras Riserva från 2011. Komplexiteten ökar markant. De 80 kr vi får lägga till är väl värd varenda krona. Priset är 256 kr per flaska.
Druvan är så klart Sangiovese till ett hundra procent. Endast de bästa druvorna används. Vinet har fått mogna i 30-36 månader på barriquer av ek innan det buteljerades.
En riktigt bra Chianti och därmed ett riktigt bra vin. Kan nog inte bli så mycket bättre. Å andra sidan räcker det här långt så som den presterar den här kvällen. 
Doftmässigt startar det med läder och jord, men ganska så snart ger sig de härliga körsbärstonerna till känna. Här finns också ett finstämt inslag av örter, där vi särskilt noterar lagerblad, lavendel och aningens mynta samt lite balsamico. Någonstans i bakgrunden kan vi ana oss till unset viol.
I munnen startar det hela med ljuvliga, lite syrliga körsbär som följs av blåa plommon och en samling röda bär. Små nypor av finfina örter. Lite järnhaltiga mineraler med viss blodsmak.. Aningens balsamico. Härlig fin och pigg syra. Visst finns tanninerna där och biter eller snarast nafsar runt i gommen och bjuder det där härliga motståndet, som åtminstone jag förknippar med kvalitetschianti. Medellång eftersmak med mera körsbär, örter och mineraler, men också aningens lakrits och viol.
Betyg 4+

2 kommentarer:

  1. Håller med fullständigt om riservan från 2011, drack en precis. Köpte denna i Siena sommaren 2019,men nu är tyvärr lagret slut. Går det fortfarande att beställa detta vin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Dessvärre verkar det vara slutsålt. Vi får väl se om det kommer in igen. Det blir då förmodligen en annan årgång.
      Ha det gott!
      J-C

      Radera