onsdag 24 oktober 2012

Grande Garrigue 2010, Vacqueyras, Alain Jaume & Fils

I helgen som gick plockade vi fram ett varuprov från Cavisten Vinhandel..

2010 Grande Garrigue, Vacqueyras, Alain Jaume & Fils
Vi befinner oss i södra Rhone lite nordöst om Avignon.
Producent är Alain Jaume. Familjen har varit vinodlare sedan början på 1800-talet. Under namnet "Domaine Grand Veneur" tillverkar dom ett par olika Chateauneuf-du-Pape viner, Cotes-du-Rhone samt ett vin från Lirac. Deras centrum ligger inte så långt ifrån Orange.





Därutöver gör dom ett antal viner under namnet Alain Jaume & Fils. Under detta varumärke gör dom viner på druvor dom handlat upp.
Vi ska prova deras Grande Garrigue från Vacqueyras.

Druvblandningen är 60% Grenache, 20% Syrah, 15% Cinsault och 5% Mourvèdre

  

Det doftar av solmogna björnbär och nyplockade hallon. Det finns också inslag av mörka körsbär. Hela Provence kommer emot oss i en härlig örtdoft. I munnen får vi ett vin som är förvånansvärt mjukt och tillgängligt redan nu. Vi hittar massor av bär i form av björnbär, hallon, mörka körsbär och lite slånbär. Härliga örter kantar raden av bär. Syran är tillräcklig för att det här inte ska bli syltigt eller jolmigt. Tanninerna som finns där är alldeles sammetslena. Eftersmaken är medellång och mitt i all frukt kommer det fram en del toner av lakrits och pinjeträ.
Vinet har tillräcklig kraft för att göra sig bra till våra lammkotletter. Vi följer vinet under tre dagar. Det är egentligen dag tre som vinet visar upp en viss tendens till att tappa i skärpa. Hustrun är väldigt förtjust i det här vinet och uppmanar mig att sätta minst betyg fyra. Jag själv hade kanske önskat mig lite mer bråkiga tanniner och inte riktigt samma inställsamhet. Jo, jag vet att jag nu är petig. På gränsen till grinig klagar hustrun.
 
Grande Garrigue (nr 73952) finns i beställningssortimentet för 162 kr.
 
Betyg 4-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar