lördag 20 oktober 2012

Tisdagsmys med Bristly Wine.

Hustrun och jag har sedan en tid tillbaks haft ett besök på Oscarsteatern inbokat. La Cage aux Folles.
Några dagar innan vi bokade hotell och tågresa damp det ner en inbjudan från Bristly Wine om att för 800 kr kunde man få vara med på en vinprovning med temat "toppviner från förr".
Provningen skulle vara på tisdagen dvs dagen före vårt teaterbesök. Detta passade mig perfekt. Jag har de senaste åren köpt en del viner från Gabriel och många har varit mitt i prick vad gäller mina smakpreferenser. Jag har genom åren, med en viss avund, noterat de provningar och möten med vinmakare som varit i Stockholm, utan möjlighet för mig att kunna besöka, då jag bor på Västkusten. Men nu äntligen........

Det blev några kortare noteringar på en del av vinerna. De som inte finns några kommentarer på beror endast på att det var svårt att snabbt få ner intrycken på pränt. Och inget annat.
Kvällen börjar med att vi provar tre vita viner.

Vin 1
 



Fortfarande ung och fräsch. Petroleum, ung frukt, lite honung och mycket mineraler. Gott!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vin 2
Vin nr två är en Bourgogne från Domaine Fernand et Laurent Pillot.
Meursault Premier Cru "Caillerets" 2006.
Bilden här blev så taskig att den inte gick att lägga ut. En trevlig bourgogne. Fortfarande frisk i smaken. En liten trevlig kryddighet och god frukt är de huvudsakliga smakerna. Bra, balanserad syra. Här finns en del vita blommor och exotiska frukter i doften parad med lite rostat bröd och mineraler.

Vin 3

Ett vitt vin från Languedoc. Jag drack det här för 18 månader sedan och då skrev jag så här.
2/3 Viognier och 1/3 Rousanne är druvmixen.
Ett litet annorlunda vin, men riktigt gott.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 De följande tre vinerna får vi i en flight. Här kommer tre årgångar av Domenico Clericos
 Ciabot Mentin Ginestra årgångarna 2003,2004,2006

 
 
 Ett helt fantastiskt vin! Det är min första bekantskap med detta vin. Att det smakar mera är bara förnamnet!
Du hittar lite mer fakta här om vinet.
06:an blev min favorit, trots att den egentligen är lite ung. Elegans och komplexitet parad med stilig, slank frukt.










Härnäst blev det en flight med tre årgångar Le Vieux Donjon 2008,2009 och 2010.
Ursäkta den dåliga bildkvaliteten.

09:an drack jag för ett halvår sedan och vad jag tyckte om den hittar du
här.
Årgång 2010 tror jag kommer att släppas i december och den kommer jag att köpa!! Lite mörkare i sin framtoning och med en frukt och örtig framtoning som lovar gott. Här finns lite blod, kött och järn som kan lura den bäste lite längre norrut i Rhonedalen.
En samling stiliga Chateauneufer, men så gör producenten också bara en Ch9dP. Inga specialcuvéer utan man går "All in".
 
 
 
 Nu tar vi en sväng till Toscana och Chianti Classico.
Il Poggio 2006, Castello di Monsanto.
 
 
En underbar chianti med härliga röda körsbär och fräscha örter. Fortfarande stramt men ändå tillgängligt. Ge det ytterligare ett par år i källaren och jag är övertygad att det kommer att bli riktigt gott.














Nästa glas är en riktig höjdare visar det sig. Vilket vin. Äntligen får jag stifta bekantskap med ett vin jag läst om, men aldrig smakat.

2000 Crichet Pajé, Barbaresco, Roagna
 
Doften har ett härligt djup utan att vara påträngande: körsbär, lite russin, tjära, målarlåda, torkad frukt, lite blommor. Ljuvligt!.
Smaken är elegant och komplex. Ingredienserna ligger lager på lager. Doftelementen går igen i smaken, men på ett sirligt och servilt sätt. Rejält med tanniner, men de är hanterbara.

Gudomligt gott!!

Jag har en 2002:a i en Roagnalåda, men den lär får vänta några år.
 
 





Dags för lite bougogne.
Det blev en från Olivier Bernstein.
 
 
 
Ett läckert och elegant vin. Finstämd frukt och svala örtighet. Det är nästan så att en bougogneskeptiker, som den jag är börjar överväga min inställning efter ett smakprov som detta.
 
Vi avslutar med en riktig fruktbomb. Vi är tillbaka i Chateauneuf-du-Pape.
Det är den numera nerlagda cuvéen Fiancée. Den allra sista årgången av denna cuvée dvs 2007.


Vi är hos Domaine La Barroche.
 
 
Jag drack det här för ett år sedan och skrev då så här. Jag gillar de här lite maffiga vinerna. Ett kraftpaket, men ändå finns här elegans och mycket komplexa smaker. Mörk frukt, ordentliga örter, lakrits, lite tjära, mörk choklad, rått kött........ Ja, det finns en hel del. Tanninerna har börjat bli mer medgörliga än vad jag minns att de var för ett år sedan. Gott som attan redan nu, men bättre kommer det att bli. Jag får de svaren jag önskar dvs vinet är på väg i en riktning där smaker och dofter börjar öppna upp sig. Mina återstående flaskor kommer att få vila ytterligare något år.
 
En fantastisk vinprovning av ett flertal helläckra viner. Efter min redogörelse för hustrun så är vi överens om att vi båda två ska vara med när ett lämpligt tillfälle yppar sig för en provning av Bristlys viner. Det är en fantastisk vinportfölj som Bristly sitter på.
 
Ni som följer min blogg vet att det finns ett stort intresse för fotboll hos mig. Ibland blir timingen  bättre än man egentligen förtjänar. Jag återkom till hotellet, då det återstod 20 minuter av landskampen mot Tyskland, så jag fick uppleva slutet på den makalösa vändningen som Sverige gjorde.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar