söndag 20 januari 2013

Gambero Rosso 2013 i Köpenhamn


Ingvar (Billigt Vin) tipsade mig för dryga veckan sedan att Gambero Rosso skulle ha ett evenemang i Köpenhamn torsdagen den 17 januari. Sagt och gjort jag skickade ett mail till arrangören och omgående fick jag beskedet att jag var så välkommen så. Jag fick också en lista över vinproducenterna. En utmärkt service!!
Det blev en biltur på morgonen till sonen i Ängelholm. Ingvar lotsade mig rätt och så hann jag med Köpenhamnståget med trettio sekunder tillgodo. Det är mitt första besök på en vinmässa av den här digniteteten. 35 utställare från Lombardiet i norr till Sicilien i söder. 
Tågresan mot Köpenhamn gick med en väldig fart. Vi hade en förteckning över utställarna och vilka viner de skulle ställa ut.
Amarone producenterna (2 st) har jag bra koll på, men bland de övriga var de flesta nya bekantskaper. Ingvar hade betydligt mer kunskaper och dessutom en upplaga (två år gammal) av den italienska vinbibeln Gambero Rosso. Jag kände mig efter genomgången rejält förberedd och taggad inför besöket.

Evenemanget ägde rum i en fin gammal dansk byggnad Moltkes Palae. Det öppnades kl 12 med en presskoferens. Vi var tre svenska vinbloggare (Lessrof anslöt strax före 12) och sex danska vinjournalister, som fick en presentation av vad Gambero Rosso står för och hur processen går till väga för att bestämma hur många bicchieri (glas) ett vin ska få.                                     Ingvar har lämnat en utförlig beskrivning av vad vi fick för information.  Lessrof har också lämnat en noggrann redogörelse för själva urvalsprocessen, så jag hänvisar till deras bloggar.
Det blev så dags att ge sig ut och börja provdricka. Min tanke var att först avverka de vita. Det gick väl så där. Det är omöjligt att föra noggranna anteckningar. Några små korta kommentarer var det jag kunde åstadkomma.

Cantina di Mogoro - II Nuraghe
Det första vita jag smakade blev också en av dagens favoriter. Gjort på en druva (Semidano) jag aldrig hört talas om. En lokal druva som odlas på Sardinien. Smaken domineras av mineraler, liten krydda och lämnar en liten grapefrukt känsla i svansen. Frukten finns där men har tagit plats i bakgrunden. Där finns också en del tanniner, som ger vinet en speciell karaktär.
Semidano di Mogoro Superiore Puistèris 2009

 

Ett vitt vin från Piemonte från distriktet Gavi, där endast druvan Corteze är tillåten.
Producent är Castellari Bergaglio. Det är deras Rovereto från 2009 vi får testa.
Ett enkelt och lättdrucket vin. Frisk i smaken med toner av gröna äpplen och citrus. Lite mineraler och en viss kryddighet. Smakar inte dåligt på något sätt, men har heller inga egenskaper som gör mig mer nyfiken på just det här vinet.


2009 Castellari Bergaglio Gavi Rovereto Vignavecchia

Nedan några viner från Friuli Venezia Giulia.
Helt OK, men imponerade inte på mig den här gången.
Cantina Produttori Cormòns

Lite Prosecco fick det också bli. Detta från producenten Zardetto. Egendomen ligger några mil norr om Venedig. Tre olika varianter bjöd dom upp med. Nedanstående två var de mest tilltalande. Dessa skulle jag gärna dricka mer av.
Refosso Brut
Druvan är 100% Glera.
Trevlig smak av citrus, smultron och ett stänk av örter.
Refosso Brut
Treventi Brut
Namnet är efter vingården med samma namn, som ligger nära byn Ogliano i dom östra delarna av Conegliano Valdobbiadene.
En frisk smak av gröna äpplen, lite gröna päron, aningens honung och citrus. På slutet kommer lite pikanta kryddor.
Treventi Brut

Ett vin från Otella.
Ett av eftermiddagens trevligaste viner. Bra syra, fina toner av citrus och mineraler.
Gjort på Trebbiano till 100%. 
2010 Lugana Superiore Molceo

Ett vin från Monte del Frà.
Producenten kommer från Sommarcampagna, sydost om Gardasjön. Vinet är gjort på sex olika druvor, där Garganega(40%) och Trebbiano(20%) är de dominerande.
Smaken domineras av gröna äpplen och en del citrus. Lite exotiska frukter känner vi på slutet. Snällt, enkelt och lätt drucket. Ett ganska hyggligt vin.
2010 Custoza Superiore. Ca del Magro

 
De röda vinerna kommer i nästa blogginlägg om någon dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar