fredag 14 februari 2014

Marzemino från Husar de Tarczal

Marzemino är en druva, som jag gjorde min första bekantskap med i höstas. Det var på en vinprovning i Ängelholm, där den dansk-italienske vinhandlaren Carlo Merolli presenterade ett antal italienska viner med för mig ränt okända producenter och druvor. Vill du läsa hela berättelsen klickar du här.
Jag har sedan dess druckit ytterligare en Marzemino. Det var för ett par veckor sedan, som jag drack  Eugenio Rosis Poiema. I SB:s sortiment verkar det finnas ett vin på den här druvan och det är Mezzacorona Marzemino, vilken jag inte har smakat.
Druvan har fått en viss berömmelse då den om nämns i Mozarts opera Don Giovanni, där huvudpersonen utbrister "Versa il vino! Eccellente Marzemino!").

2009 Husar Marzemino di Isera Trentino Superiore DOC

Producenten de Tarczal håller till i Vallgarinadalen några mil nordost om Gardasjön. Inte så långt ifrån staden Rovereto.

Färgen är tät och mycket mörkröd med vissa violetta stråk.




Vi möts av en ganska distinkt doft, där körsbär är det första vi tänker, men tanken hinner knappt ta form innan vi överöses av rosor, violer och finmalda örter. I bakgrunden finns ett mörkare inslag av jord och blod med aningens rökighet.


Smaken är kraftig utan att för den skull kännas tung.
I munnen dominerar till en början smaken av körsbär. Nu tillsammans med en del krossade körsbärskärnor, som lämnar en liten bitter ton, framförallt i eftersmaken. Det är en fascinerande bitterhet och inte den där oginna gröna paprikan.
 I mellanpartiet återkommer en del trevliga örter, lite jord och rått kött. Det florala inslaget cirkulerar hela tiden lite diffust i bakgrunden. 
Tanninerna finns där. Biter lite försiktigt, som vi vill att de ska göra till ett matvin. För det ska sägas att detta är ett utomordentligt vin till vardagsmaten. Jag vill inte kalla det enkelt, däremot okomplicerat och rakt på sak.

Betyg 4-

Vi betalade 120 MUK till Carlo, då vi köpte det på senhösten.
MUK ska utläsas MyntUnionKronor, vilket betyder att när man betalar via internet så är DKK=SEK=NOK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar