tisdag 29 november 2016

Sortimentsprovning med Tryffelsvinet

Förra måndagen hade Tryffelsvinet ordnat med en sortimentsprovning på den trevliga vinbaren Barsac i Göteborg. Det bjöds på 12 viner samt en liten ost- och charktallrik. 300 kr var priset för att få ta del av dessa drycker.

Jag inledde med en champagne från Thiénot, vars verksamhet startade 1976, då de första vingårdarna köptes i Ay och Mesnil-Sur-Oger. Idag förfogar man över 27 ha. På Systembolaget finns idag tre cuvéer tillgängliga.
Kvällens dryck är deras NV Brut. Den är gjord på Chardonnay(45%), Pinot Noir(35%) och Pinot Meunier(20%). Knappt hälften utgörs av sk reservvin.
I doften hittar jag lite äpplen(gul/gröna), lite rostat bröd och tydliga kalkiga mineraler.
I munnen är det en frisk och torr dryck med inslag av äpplen, någon liten citruston, gula stenfrukter och mineraler. Avslutet har en trevlig ton av grapefrukt. En hygglig vardagschampagne. Den finns i beställningssortimentet för 339 kr.

Jag smakade på två vita viner (bilder saknas), där jag främst fastnade för Domaine Pinson Chablis 1er Cru Fourchaume.
Producenten är jag väl bekant med, då deras Mont-de-Milieu är en av mina favoriter bland viner från Chablis. Vad jag tyckt om den hittar du här.
Kvällens vin är även det ett Premier-Cru-vin fast nu från området Fourchaume. Vinet har fått vila på sin jästfällning i begagnade ekfat i cirka nio månader.
Doften är stor och tydlig med gröna äpplen, lite citrus, persika och mineraler som drar år musselskal.
I munnen känns en generös frukt och smakerna går i samma riktning som dofterna. Här finns en bra syra och det vilar en fin harmoni mellan smaker och syra. Vinet är visserligen ungt idag, men ändå tillgängligt. Det kommer med all säkerhet att utvecklas en del de närmaste åren.
Priset 249 kr på SB



Härnäst provades tre röda viner.
2015 Simonsig Cape Blend. Ett sydafrikanskt vin på en druvmix av 2/3 delar Cabernet Sauvignon och 1/3 Pinotage samt en liten slatt Sysrah. Mörka bär, tydlig pepprighet och lite örter. Inte på något sätt dåligt, men inget som jag riktigt går igång på. Priset är 75 på SB.
2015 Cotes-du-Rhone från Coudoulis gjort på druvorna Grenache(50%), Syrah (40%) och Cinsault (10). Vinet har fått ligga till sig i 6 månader på cementtankar. En solvarm bärkompott, men provencalska örter dominerar intrycken. Frukten har en stor fräschhet. Vinet är mjukt och runt. Väldigt lättdrucket. Lite inställsamt, men ändå gott. Säljes i kolli om 6 fl och priset är 105 kr/fl.
Inte alls så tokigt.
2013 Velours från producenten  Domaine l´Aiguelière är ett vin från Languedoc gjort på druvorna Syrah(55%) och Grenache(45%). Vinet har fått ligga i tre månader på franska ekfat. Det är ofiltrerat. Ett vin som gjort för höstens grytor. Här finns ett bra tryck i frukten och ett påtagligt inslag av örter. och kryddor. En bra syra och med tanniner som biter. I eftersmaken känns lite vanilj och kakao.
Säljs i kolli om sex flaskor med priset 129 kr per styck.

Två mycket trevliga italienare fick vi också prova.
Båda dessa faller mig i smaken.
2012 Barbera d`Alba Campolive från Sori Paitin.
Vinet har legat på fat av slavonsk ek i 18 månader och är ofiltrerat. Det här är riktigt gott. Doften domineras av mörka bär, men jag noterar också lite örter, aningens fat och en försiktig ton av viol, I munnen känns vinet lite slankt med någon liten stramhet. Här är det mer röda bär med främst körsbär som dominerar intrycken, men även lite skogshallon och lingon. Frisk och bra syra. Tanninerna smånafsar i gommen. I eftersmaken kan jag känna toner från fatlagringen, men detta är inget som stör. Här får det nog bli ett köp.  Vinet köps i kolli om 6 fl för189 kr flaskan. Jag har ett par pålitliga kompisar så det blir nog lagom att vi tre delar på en kartong.

2012 Barolo, Josetta Saffiro.
Detta blev något av kvällens vin för mig. För två år sedan drack jag årgång 2006 av det här vinet och visst gillade jag vad jag drack. Samma den här kvällen. Vinet känns redan nu mycket tillgänglig, även om det säkert kommer att utvecklas några hack de närmaste åren. De lite syrliga körsbären tillsammans med en del röda bär står i centrum. Ett tydligt inslag av rosor, tobak, örter och fat kan jag notera. En bra syra och ordentliga tanniner med behagfullt bett i gommen sätter vi på pluskontot. Eftersmaken något längre än medel och där får vi lakrits, lite kanel och rostade nötter.
Priset är 309 kr på SB. Kanske lite dyrt, men jag känner mig sugen på en investering!

Ett trevligt vin från Priorat fick jag också ta del av.
2012 Badaceli de la Solana.
Producent är Bodegas Cal Grau. Vingårdarna ligger mellan byarna El Molar och El Lloar.
Det är gjort på 60% Garnacha och 40% Carinena (Samsó). Vinet har fått ligga till sig i 14 månader på både nya(30%) och ett år gamla (70%) franska ekfat.
Solvarm mörk frukt är det som dominerar i såväl doft som smak. Här finns lite kryddor, lakrits och en hel del fat, men fatinslaget känns som en naturlig del av vinet. Syran och de tydliga tanninerna harmoniserar väldigt fint med den mörka frukten.
Visst är det gott idag, men jag tror att här finns det utveckling de kommande åren.
Även detta säljs i kolli om 6 flaskor. Priset är 185 kr flaskan.


2012 Meerlust Rubicon
En sydafrikansk Bordeauxblend, som väldigt ofta finns med på Tryffelsvinets provningar. Jag förstår dom. Ett vin av den här klassen för 229 kr vill man så klart visa upp.
Druvblandningen är Cabernet Sauvignon(63%), Merlot 18%), Cabernet ranc (14%) samt Petit Verdot (5%). Vinet har fått ligga i närmare 20 månader på franska ekfat varav 2/3 är nya och 1/3 andrafyllningen.
Visst doftar det Bordeaux med mörka bär främst sv vinbär, cederträ, tobak och lite kryddor.
I munnen är det först den mörka frukten med blåa plommon, svarta vinbär och mörka skogsbär som jag attraheras av. Här finns också en trevlig kryddsamling, lite lakrits, mosade svarta oliver och lite fat. En välbalanserad syra kan vi notera och likaledes väluppfostrade tanniner som biter som de ska.
Vinet är ung idag, men ändå fullt njutbart. Jag förväntar mig en bra utveckling de närmaste åren, vilken ska bli spännande att följa.
Vinet kostar 229 kr på "Bolaget", vilket måste anses som ett humant pris för ett vin av den här klassen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar