söndag 20 november 2016

2006 Caloetto från Le Ragose

Le Ragoses viner blev jag väldigt förtjusta i för ett flertal år sedan. Det var mina skånska bloggarvänner som uppmärksammade mig på att i Danmark hos Carlo Merolli fanns en producent som alla amaroneälskare borde prova, vilket Vintankar så klart gjorde. Och helt såld blev jag.
I Sverige hade dom då ingen importör. Förra hösten drog Vino Conoscenza igång sin verksamhet och bland det första dom lanserade på Systembolaget var viner från Le Ragose, bl a en prova-på-låda med sex olika viner. I denna låda fanns Caloetto 2006. Jag föll pladask. En sagolik amarone, dessvärre fanns den bara i prova-på-lådan. I somras vid mitt besök i Verona hittade jag en flaska i en av de många vinbutikerna. 60 euro var priset. Så klart fick den följa med hem. Och till förra fredagens VM-kval match mot Frankrike drog jag korken.

veduta
Bilden är kopierad från Le Ragoses hemsida.
Det här är den första årgången av Caloetto. Druvorna kommer från den del av vingården som är högst belägen (dryga 400 möh). Druvmixen är densamma som i deras "husamarone" dvs 50% Corvina, 20%Corvinone, 20% Rondinella och 10% av blandade druvor . Druvorna mognar något senare, då de växer på den här höga höjden. De får ligga på tork ungefär lika länge som för "husamaronen". Vinet får åldras först 6-12 månader på stålfat och sedan två till tre år på sk tonneaux (5 hl) av fransk ek.


Precis som för ett år sedan så blir hustrun och jag alldeles tagna av det här vinet. Så sagolikt gott. Visst är det en mer fruktdriven amarone än Le Ragoses "husamarone", men den har den där friskheten och det där lilla tanninislaget som jag charmas så mycket av i Le Ragoses viner.
Det här inte hänt så mycket på det här året som gått sedan vi senast drack Caloetto, vilket också indikerar att den kommer att vara på topp i många år till och därmed ingen brådska att dra korken för dom som har flaskor liggandes. Å andra sidan är det så förbaskat gott nu att det här kan man ju aldrig få nog av.
Smaknoteringarna blir de samma som jag skrev för ett år sedan:
Färgen går i en blåsvartlila nyans. Mycket mörkare än något annat av Le Ragoses viner.
Doften är försiktig med en ungdomlig framtoning. Här finns gott om mörka bär främst söta mörka körsbär, men också björnbär och blåa plommon. Syran är på Le Ragosevis väldigt alert och vital. Tanninerna sitter där de ska. Mjuka men inte mesiga. Eftersmaken är formidabel med massor av frukt, mörk choklad, torkad frukt, örter och några droppar espresso. Orden räcker inte till!
Det här är ett mästerverk. En absolut toppamarone. 
Betyg 5
Den finns inte som enskild produkt i Systembolagets sortiment utan ingår i en blandlåda med nr 74778.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar